Nieuws/Lifestyle
405268
Lifestyle

Getest: Mercedes-Benz C 400 Cabriolet

Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet (A205), Press Test Drive Trieste 2016

Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet (A205), Press Test Drive Trieste 2016

Met elegante lijnen en veel comfort verovert Mercedes-Benz met de C-Klasse Cabriolet een plek in het segment van de open middenklassers. In augustus staat hij bij de dealers met een prijs van 49.495 euro voor de goedkoopste C 180.

Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet (A205), Press Test Drive Trieste 2016

Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet (A205), Press Test Drive Trieste 2016

Het is voor het eerst dat Mercedes-Benz een cabriolet gaat leveren met de naam C-Klasse. Voorheen heette dat model de CLK- of de E-Klasse. Beide versies waren op basis van C-Klasse-techniek, maar ze waren voorzien van een E-Klasse-design. De C Cabrio is een zeer elegante open auto die grofweg 100 kg zwaarder is dan de dichte versie. De softtop is tot 50 km/h rijdend te openen of te sluiten. De achterpasssagiers moeten even oppassen als die handeling wordt verricht, want de glazen achterruit scharniert tien centimeter het interieur in en duwt tegen de achterkant van het hoofd. Op de twee achterstoelen kun je met maximaal 1,80 meter lengte nog redelijk zitten. Het interieur is verder bekend uit de normale C-Klasse en ziet er fraai uit. Met de kap geopend heeft hij een kofferbak van 360 liter (40 liter minder dan de Coupé) en met de softtop opgeborgen in de achterkant blijft daar 285 liter van over. Niet heel groot, maar een paar koffers passen dan nog wel.

Het aanbod van motoren omvat zes benzineversies en twee diesels. Variërend van een 156 pk sterke viercilinder tot de monsterlijk sterke 510 pk in de C 63 S AMG. Mocht het gepruttel van een diesel geen verstoring zijn van de openluchtsensatie, dan kan dat ook met de C 220 d met 170 pk en 400 Nm. Wij reden met de C 400 Cabriolet en dat is een Mercedes-Benz in optima forma. De drieliter zescilinder heeft twee turbo's om tot 333 pk en 480 Nm te komen. Het torenhoge koppel bepaalt de rijbeleving in deze cruiser, want de berg trekkracht is iets voorbij stationair toerental al beschikbaar. Het is een soepele motor in combinatie met een mooi schakelende negentraps automaat. Kiest u de optionele luchtvering dan levert de C 400 Cabriolet het ultieme comfort. Zijdezachte veerwegen, een soepele demping en met de optionele luchtgeleider boven de voorruit heeft de auto tot op hoge snelheid een nagenoeg windvrij interieur. Standaard heeft deze uitvoering vierwielaandrijving voor een rotsvaste wegligging. De besturing gaat licht. Een concurrent als de BMW 4 Serie Cabriolet is een slag sportiever, maar als comfort met een hoofdletter geschreven moet worden, dan levert Mercedes-Benz met de C-Klasse Cabriolet de lekkerste auto in dit segment.