Nieuws/Lifestyle
427567
Lifestyle

Tamme biopic van een zwarte clown

Filmrecensie: Monsieur Chocolat

Met zijn innemende vertolking van allochtone mantelzorger in Intouchables bewees Omar Sy zich als komisch acteur. Zo was de Fransman geknipt voor de hoofdrol in Monsieur Chocolat, het buitengewone maar vergeten verhaal van de eerste zwarte circusartiest van Frankrijk.

Met acrobaat Georges vormt deze Rafael Padilla het clownsduo Footit & Chocolat dat het Parijse Nouveau Cirque avond na avond volspeelt. Maar met successen komen ook twijfels. Hoe lang wil Chocolat zich als ’negerattractie’ nog onder zijn kont laten schoppen?

 

Dankzij clown Padilla werd vorige eeuw de uitdrukking ’être chocolat’ aan de Franse taal toegevoegd. Vrij vertaald betekent het ’voor de gek gehouden’ en zo voelt het bekijken van Monsieur Chocolat ook. Sy overtuigt als domme august die zich in het belle époque laat toejuichen door de beau monde. Als de mens Padilla is de acteur minder geloofwaardig. De dagelijkse vernederingen en schimpscheuten laat hij te gemakkelijk over zich heenkomen, zolang ze maar succes, geld en vrouwen opleveren. En áls zijn besef van racisme uiteindelijk indaalt, rollen de eindcredits al bijna over het doek.

 

Met prachtige decors en kostuums is Monsieur Chocolat om door een ringetje te halen. Maar als regisseur Roschdy Zem wat meer woede en gif in de tragische Padilla had gestopt, was dit bijzondere levensverhaal een stuk indringender geweest.