Nieuws/Lifestyle
466463
Lifestyle

Trouwe klant vormt nieuwe Lexus RX

BRUSSEL - Het percentage vaste klanten voor de Lexus RX is volgens hoofdingenieur Takayuki Katsuda hoog en daarom gaat hij bijzonder zorgvuldig om met de kernwaarden van het SUV.

Bijna volmaakte stilte en een prettig gedempt onderstel. Dat zoeken de trouwste kopers van de RX-serie in hun auto. “Wat niet betekent dat we de kans om de RX beter te laten rijden wilden laten liggen. En mijn conclusie was dat er voldoende ruimte voor verbetering was. Met name wat betreft het verminderen van onderstuur. Dat hebben we bereikt door de ophangingen van de motor te verbeteren”, zegt Katsuda.

Nee

Ten opzichte van zijn voorganger groeide de RX behoorlijk. De suv is twaalf centimeter langer en een centimeter breder. Ook die keuze is ingegeven door de wensen van de klant. Die wil zoveel mogelijk ruimte om met zijn vieren plus bagage in optimaal comfort te reizen. Zal de RX blijven uitdijen om de doelgroep tevreden te stellen? Juist terwijl concurrenten als Audi hun suv wat kleiner maken. De hoofdingenieur knikt van nee. “Dat Audi de Q7 wat kleiner heeft gemaakt, begrijp ik wel. Dat vonden wij altijd een nogal grote auto”, reageert  Takayuki Katsuda met een ontwapenende Aziatische glimlach. “Maar de RX is qua grootte nog steeds gemiddeld in het segment. Hij is iets kleiner dan een X5. Maar om aan de wensen van onze trouwe klanten te voldoen, zullen we hem gedoseerd laten groeien wanneer dat nodig is. “

Scherper design

“Visueel hebben we voor een scherper design gekozen. De RX volgt de designrichting van de kleinere NX. We willen met Lexus minder op zichzelf staande lijnen hebben en meer één familiegezicht. Tegelijkertijd zal de RX altijd een iets minder uitgesproken sportief uiterlijk hebben. Vanwege, ja precies, de trouwe klanten die sterk hangen aan de identiteit die de RX-serie in vijftien jaar heeft opgebouwd.” OvJ