Nieuws/Lifestyle
468444
Lifestyle

Schrijnende romantiek

Filmrecensie: Carol

Therese is jong, puur, nog ongevormd. Haar ontmoeting met Carol –aanzienlijk ouder, getrouwd, moeder van een dochtertje– komt binnen als een mokerslag. Al heeft ze dan een vriend, de gevoelens die deze gedistingeerde dame in haar losmaakt, kent Therese (Rooney Mara) niet. Als Carol (Cate Blanchett) geen vrouw was geweest, zou zij het ‘liefde’ hebben genoemd.

De klik is wederzijds en in dit sensuele liefdesdrama van Todd Haynes wordt al snel duidelijk dat Carol vaker met dit bijltje heeft gehakt. Met een smoes laat zij op speelgoedafdeling waar Therese werkt haar adres én haar handschoenen achter. Waardoor ze ruimte creëert voor een vervolgafspraak.

Toch zijn er ook obstakels die zich in deze Patricia Highsmith-verfilming al snel laten gelden. Carols huwelijk heeft barsten opgelopen na een eerdere vrijage met een vrouw, haar echtgenoot (Kyle Chandler) zit vol wantrouwen. Daarnaast is het publiekelijk vieren van de vrouwenliefde in de bekrompen jaren 50 geen serieuze optie. In het geheim is die toenadering er wel, maar over de verhouding van Carol en Therese hangt van meet af aan een dreigende schaduw.

Carol speelt zich af in dezelfde tijd als zijn film Far from heaven (2002), maar regisseur Todd Haynes en cameraman Ed Lachman maken hier stilistisch heel andere keuzes. Bewust onnatuurlijke tinten die de emoties onderstreepten, zijn verruild voor een meer ingehouden kleurpalet dat sfeerbepalend is.

Dramatisch gezien heeft deze film wel iets weg van een amoureus kat-en-muis-spel, waarbij de rollen wisselen. Cate Blanchett en Rooney Mara schitteren daarin allebei en maken van de vrouwen die zij spelen veelkantige personages. Dat Carol en vooral ook Therese zich ontwikkelen draagt daar ook aan bij. Al gaat hun groei wel gepaard met een schrijnende pijn en een omblikken in weemoed