Van alle verkochte Yamaha’s was de afgelopen jaren 21% een Tracer 900. Daarvan was 75 procent een GT-uitvoering. Het merk wil bij de tijd blijven met de nieuwe Tracer 9. Prijs: € 12.799 (€ 15.299) Motor: vloeistofgekoelde drie-in-lijn Cilinderinhoud: 889cc Vermogen: 119 pk Gewicht: 213 (220) kg De grasberm op het Toscaanse asfalt is nog bevroren en er staat een gure wind. Een GT was iets comfortabeler geweest, die heeft handvatverwarming. Dat de koppelcurve bij lagere toeren een stuk hoger ligt, valt meteen op; de Tracer 9 trekt stuk vlotter weg uit bochten. Het lijkt alsof de triple veel meer gegroeid is dan 42cc. De Tracer 9 voelt sneller dan z’n voorganger, tegelijkertijd kun je nog steeds zonder horten of stoten 30 km/u in de vierde versnelling pruttelen. Vergeleken met het vorige model is het blok dus toch flink verbeterd. Het meer laagtoerige karakter past beter binnen het toerplaatje van de Tracer. Verschil Het stuurgedrag lijkt iets softer dan we ons van het vorige model herinneren. Dat is mooi meegenomen op het soms hobbelige decor. Hoewel we overwegend positief zijn, is het de GT-versie die de show steelt. Het blok is uiteraard hetzelfde (en beter dan de vorige versie), maar met de quickshifter verloopt schakelen net iets beter. De elektronisch gestuurde KYB-vering maakt het grote verschil. Het stuurgedrag voelt meteen een stuk strakker. Op een hobbelig parcours herstelt vooral de achtervering zich een stuk sneller. Ook duikt de Tracer 9 GT minder bij het remmen, waardoor de ABS achter minder snel ingrijpt en het achterwiel mooier tegen de grond blijft. Een goede motor, maar het is de GT-versie die je hebben wilt. Ja, je krijgt er koffers en nog wat opties bovenop, maar het is vooral het rijwielgedeelte dat het verschil maakt. Voor z’n prijskaartje biedt de Yamaha bijzonder veel waar voor z’n geld. Wetende dat er ook een GT-versie bestaat, zouden we nog even doorsparen.