Nieuws/Lifestyle
493602
Lifestyle

‘Audi Q1 wordt toch Q2’

AMSTERDAM - Audi’s kleinste crossover gaat toch Q2 heten, blijkt uit uitspraken van Audi’s ontwikkelingsbaas Ulrich Hackenberg in een interview met IndianAutosBlog. Kennelijk zijn Audi en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) tot een overeenkomst gekomen.

Audi en FCA lagen eerder met elkaar in de clinche over het voeren van de Q2-aanduiding. De aanduiding (evenals Q4) zijn ooit door het Italiaanse concern gedeponeerd voor het Q2- en Q4-aandrijfsysteem. Momenteel wordt die techniek niet meer door het bedrijf gebruikt. Alleen de aanduiding Q4 siert nog op diverse Maserati’s met vierwielaandrijving.

Frankfurt

In eerste instantie zou blijken dat FCA de aanduiding Q2 niet af zou willen staan, maar daar lijkt nu een overeenkomst over gesloten te zijn. Journalisten hebben tijdens de IAA-autoshow in Frankfurt vragen gesteld over de nieuwe Q1, maar Hackenberg corrigeerde hen direct door te melden dat ze over de Q2 moeten praten. “Die presenteren we tijdens de Autosalon van Genève in maart”, vertelde de topman. Het gaat niet om een prototype maar om het productiemodel. Audi positioneert de vijfdeurs Q2 als concurrent voor de Mini Countryman. Halverwege volgend jaar moet de verkoop starten in Europa. Audi bouwt het model in Ingolstadt. Als basis dient het MQB-platform.

Mitsubishi

Het is niet voor het eerst dat Audi met betrekking tot de naamgeving van modellen in een discussie raakt met een andere fabrikant. Dat gebeurde ook met de aanduiding Sportback. Die was al geclaimd door Mitsubishi. Destijds hebben beide automerken besloten dat ze de naam alletwee kunnen gebruiken. Mitsubishi was eerder met het voeren van de Sportback-naam in Amerika, terwijl Audi dat in Europa was. Momenteel heeft Audi de A3 Sportback, A5 Sportback en A7 Sportback.