null Sinds 1 juli krijgen particuliere kopers €2000 subsidie op een elektrische occasion, maar aan welk totaalbedrag moet je denken wanneer je een normaal bruikbare gezinsauto zoekt? Voor 15 mille blijkt er al keuze te over! Hyundai IONIQ electric De Hyundai oogt wat futuristisch. Door de lage daklijn is de instap achterin niet ideaal, maar op de achterbank blijkt de Hyundai opvallend ruim. De kofferbak meet maar liefst 462 liter. Een IONIQ is een comfortabele metgezel waarmee je op een lading stroom ongeveer 175 kilometer ver komt. Bij een autobedrijf in Nieuw-Weerdinge stuiten we voor € 16.888 op een grijze Comfort (2018, 112.000 km). Nissan Leaf De Leaf was in 2011 de eerste, werkelijk bruikbare elektrische gezinsauto. Een ruime en comfortabele wagen waarin vier volwassenen passen. De bagageruimte is flink: 370 liter. Tweedehands exemplaren hebben soms torenhoge kilometerstanden, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Voor € 16.950 vinden we een gave zwarte Acenta (2017, 35.000 km) bij de Nissan-dealer in Zoetermeer. Het rijbereik is circa 220 km. Renault ZOE De ZOE rijdt ongecompliceerd en is best comfortabel. De achterbank is groot genoeg voor kleine kinderen. Het is slim de accu’s los bij de auto te leasen: zo ben je verzekerd van een fatsoenlijke levensduur van de batterijen. Met een volle ’buik’ kom je zo’n 330 kilometer ver. Bij de merkdealer in Alphen aan den Rijn staat een donkergrijze R90 (2017, 33.000 km) in de showroom, met een prijskaartje van € 16.950. Ons advies De € 2000 aanschafsubsidie moet u zelf regelen. Dit bedrag geldt voor tweedehands auto’s boven € 12.500. Lees goed de kleine lettertjes: sommige aanbieders hebben de subsidie al in de vraagprijs verrekend! De Hyundai heeft onze voorkeur.