Nieuws/Lifestyle
789454
Lifestyle

BMW M GmbH wil groeien, maar niet ten koste van alles

BMW zal in de nabije toekomst meer M-modellen en types onder de aanduiding M Performance lanceren. Maar of er een M-type bijkomt, is afhankelijk van de juiste mix binnen het programma. "We willen meer doen, maar alleen omdat het binnen het huidige programma kan. Niet omdat we zo nodig moeten", aldus Frank van Meel, topman van BMW M GmbH.

Van Meel sluit bijna geen M-modellen of M Performance-types uit. "We zijn aan het kijken naar waar mogelijkheden liggen om het M-aanbod uit te breiden. Zijn er nu modellen waarvan we een M- of zelfs een M Performance-uitvoering kunnen maken? Hoeveel ruimte is er tussen de sterkste serieproductieauto en een M-versie, zoals bijvoorbeeld tussen de 340i en de M3? Die afwegingen maken we."

M3 Touring en M7

Van Meel benadrukt dat je binnen je aanbod niet moet doorslaan. "We moeten niet te veel modellen hebben. De producten die je biedt, moeten ook scherp zijn. Anders gezegd, ze moeten bij het merk passen. Voor ons is het huidige aanbod in de grote middenklasse met de M3 (vierdeurs sedan) en M4 (Coupé) goed. De verhalen over een M3 Touring blijven terugkomen. Die personen kijken naar wat de concurrentie doet en roepen dan dat ook wij dat moeten doen omdat wij al een Touring in het BMW-programma hebben. De geschiedenis van een M-model is een sedan. In het verleden is geprobeerd om met een Touring te komen, maar daar was geen vraag naar. Nog steeds niet. En een M7, dat past niet bij het model. De 7 Serie is Upper Luxury en wij bouwen al de meest sportieve sedan. Om dat te overtreffen als M is een lastige opgave. Houden we ons met een M7 niet voor de gek? Past dat wel in dat segment?"

Doorstromen

Welke modellen allemaal nog onder het M-label gaan verschijnen, wil Van Meel nog niet verklappen. De SUV wordt een steeds belangrijker product, zodat van de X3 en X4 zeker een M-uitvoering is te verwachten. Eind dit jaar verschijnt in ieder geval de M2, gebaseerd op de 2 Serie Coupé. Met laatstgenoemde model wil BMW de kopers van een M135i en M235i, goed voor 30% van de 2 Serie Coupé-verkoop, binnen het programma laten doorstromen. De 235i bepaalt nu al 30% van de 2 Coupé-verkoop.

Lees het hele interview op www.autovisie.nl