Nieuws/Lifestyle
818393
Lifestyle

Rauw en bruisend

Filmrecensie: Geronimo

Rennend valt de bruid haar geliefde in de armen. Samen gaan ze er vandoor, de bruidegom met lege handen achterlatend. In Tony Gatlifs Geronimo is dat het begin van een verhitte strijd tussen hun twee families, in een film die in meer dan één opzicht aan West Side Story doet denken.

Ook hier speelt muziek een cruciale rol. En ook Geronimo is een moderne versie van Shakespeares Romeo & Julia. Al focust Gatlif (Gadjo Dilo, Vengo) in zijn film op de titelheld (Céline Sallette), een sociaal werkster die de taal van de straat spreekt en zelf ooit in een jeugdgevangenis zat. Zij probeert de verhitte gemoederen in toom te houden, maar dat valt bepaald niet mee.

Haar gepassioneerde pogingen stuiten op wantrouwen van de Turkse familie van de bruid en de groep Spaanse zigeuners waar haar minnaar toe behoort. Ook probeert ze de gevluchte geliefden te beschermen. Eerwraak hangt dreigend in de lucht, al dienen muzikale duels als bliksemafleider.

Vraag blijft of dat genoeg is in dit rauwe drama, dat kolkt en bruist van de energie. Daardoor valt nauwelijks meer op dat het werk van de niet-professionele acteurs in de cast soms wat afsteekt bij het subtielere spel van de uitstekend acterende Sallette.