Nieuws/Lifestyle
847169
Lifestyle

Bugatti brengt eerste en laatste Veyron samen

Voor de allerlaatste 16.4 Veyron heeft Bugatti goed naar het allereerste exemplaar gekeken. De kleurstelling van nummer 450 komt namelijk overeen met die van nummer 1. De twee hypercars zullen elkaar ontmoeten op de Autosalon van Genève, waar Bugatti het afscheid van de Veyron groots viert.

Rood met zwart, dat is de kleurstelling van Bugatti Veyron met chassisnummer 001. Dezelfde kleur keert op chassisnummer 450 terug, La Finale gedoopt. Echter, de fabrikant kiest ervoor om de rode en zwarte delen voor het allerlaatste exemplaar om te draaien, zodat er toch twee unieke auto’s staan. Dat de 450ste Bugatti onder supervisie van het Volkswagen-concern zich toch van zijn broeders onderscheidt, mag duidelijk zijn. Voor het afscheidsmodel heeft de Franse autobouwer een nieuwe tint samengesteld. Het bekende koolstofvezelpatroon zie je door de rode kleur heen. Datzelfde geldt voor de zwarte delen.

Midden-Oosten

Om het exterieur van de La Finale extra cachet te geven, staat zijn uitzwaainaam op zowel de bumper als op de onderzijde van de achterspoiler. De Italian Red-tint die voor die aanduiding is gebruikt, siert ook het wereldberoemde EB-logo op de koets. De combinatie rood/zwart zie je ook in het interieur terug, zoals rood koolstofvezel delen en de rood lederen stoelbekleding. Uiteraard ontbreekt binnenin geen plaquette met de vermelding van de 450 auto uit een reeks van 450. Voor de samenstelling van het finalemodel heeft Bugatti zelf niet de specificatielijst ter hand genomen. Er was een interactie met de klant uit het Midden-Oosten, zo geeft de fabrikant aan.

Gefortuneerde koper

De eerste Veyron werd, volgens informatie van Autovisie, in Beverly Hills aan de gefortuneerde koper afgeleverd. De sportwagen verkeert nog in goede conditie, anders zou de fabrikant de coupé zeker niet op de prestigieuze autoshow in Genève tentoonstellen. Het model beschikt over de 1001 pk sterke W16-motor. De laatste is er één uit de roadster-serie met een 1200 pk sterke W16-motor. De 450 stuks van de Veyron, verdeeld over 300 coupés en 150 cabrio’s. Bugatti benadrukt dat er nooit eerder zoveel exemplaren van een hypercar met een dergelijk prijskaartje zijn vervaardigd én verkocht.

Overtreffende trap

Achter de schermen wordt al hard gewerkt aan een opvolger. Die hypercar moet volgend jaar worden gepresenteerd. De autobouwer belooft dat de wagen de overtreffende trap van de Veyron wordt. Er wordt gesproken over 1500 pk uit dezelfde handgebouwde zestiencilindermotor.