Nieuws/Lifestyle
847276
Lifestyle

Autoverkoop Zweden stijgt 10%

Dat de Zweedse economie flink geholpen wordt doordat consumenten hun geld laten rollen, blijkt maandag uit cijfers over de autoverkoop. Het aantal registraties van nieuwe personenwagens lag in februari bijna 10% hoger dan in januari.

Dat maakte brancheorganisatie BIL Sweden, die stelt dat zijn leden 99% van alle nieuwe registraties vertegenwoordigen, maandag bekend. Het is de veertiende opeenvolgende maand dat de autoverkopen stijgen in het Scandinavische land.

Ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar steeg het aantal nieuw geregistreerde personenwagens met 10,3%. In januari groeide het aantal nieuwe registraties nog met 9%. Toen zat Zweden boven het Europese gemiddelde van 6,7%. De Europese cijfers over februari zijn er nog niet.

'Koopbereidheid stijgt'

BIL wijst expliciet naar de goede economische omstandigheden in het land als verklaring voor de stijgende verkopen. De koopkracht stijgt, de rentes zijn laag en betere economische omstandigheden in het algemeen dragen allemaal bij aan de hogere verkopen, aldus BIL-topman Bertil Molden.

"De aandelenmarkt is al 16% opgelopen dit jaar en de huizenprijzen stijgen, wat de koopbereidheid onder consumenten verder aanwakkert", aldus Molden.

Zweedse groei

De Zweedse economie groeide in het vierde kwartaal met 1,1%, veel meer dan economen hadden verwacht. Toen al bleek dat de Zweedse consument daarbij een aardige duit in het zakje deed: de consumptie groeide met 0,9% in vergelijking met het derde kwartaal.

Zweden moet het echter vooral van de export hebben. Duitsland is een belangrijke afnemer. De Zweedse centrale bank doet er daarom ook alles aan om de Zweedse kroon niet te duur te laten worden tegenover andere valuta, zodat de export goed door kan draaien.

Volvo blijft geliefd

Ook al is het Zweedse automerk Volvo door Chinezen gekocht, het blijft het meest geliefd in het land. In februari werden er 4762 Volvo's op kenteken gezet, het hoogste aantal van alle merken en bijna 14% meer dan in januari. Het automerk was daarmee goed voor een marktaandeel van ruim 20%.

Volkswagen volgt met 3834 nieuwe registraties, en dan komen Toyota (1496) en BMW (1480).