Nieuws/Lifestyle
864548
Lifestyle

Renault kan Alpine nog laten vallen

De top van Renault kan de nieuwe sportwagen onder de naam Alpine nog laten vallen, zo blijkt. De fabrikant is nog altijd met de business case van de sportwagen bezig. "Ik zit elke dag met mijn vingers gekruist in de hoop dat de Alpine er gaat komen", vertelt Laurens van den Acker, de designbaas van Renault.

"Ik hoop er over twee jaar één in mijn garage te hebben staan", geeft hij aan. "En ik hoop dat iedereen die dat ook wil, er ook daadwerkelijk één koopt."

Van den Acker heeft er alle vertrouwen in dat de sportwagen er gaat komen, maar weet dat het een "lastig verhaal" is. Het gaat om een model voor een kleine doelgroep met lage productievolumes. Het ontwerp van Van den Acker is recent bevroren, zoals dat in vakjargon voor het afronden van de ontwerpfase heet.

Alpine-DNA

Mocht de eerste Alpine sinds de jaren negentig een succes zijn, dan zullen er meerdere modellen volgen. "We zetten Alpine direct als merk neer, niet als een Renault-plus label want daarvoor hebben we Renault Sport al." Van den Acker heeft voor een specifieke ontwerpstijl voor Alpine gekozen, waarbij een duidelijke link met het verleden wordt gelegd. Dat DNA kan in de toekomst worden doorgegeven zodat de ontwerpstijl niet hoeft te worden aangepast wanneer door het succes nieuwe types erbij komen.

Turbomotor

Eerder liet een Renault-functionaris weten dat Alpine gemiddeld zo'n 3.000 auto's op jaarbasis kan verkopen, met 5.000 units in een goed jaar. Het is de bedoeling dat de sportwagen op z'n vroegst in 2016 op de markt komt. Het wordt een sportcoupé, voorzien van een 1,6 liter turbomotor met vier cilinders.