Nieuws/Lifestyle
886016
Lifestyle

General Motors-doofpot nog dieper

Autofabrikant General Motors (GM) staat er weer eens gekleurd op. Uit nieuwe onthullingen blijkt dat het concern uitgebreide pogingen heeft ondernomen de hele contactslotenaffaire in de doofpot te stoppen.

De Amerikaanse krant The New York Times onderzocht de handel en wandel van GM en ontdekte dat de automaker de nabestaanden van Jean Averill, een vrouw uit Connecticut die in 2003 omkwam bij een auto-ongeluk, in het ongewisse liet over de oorzaak van haar ongeval.

GM had Averill intern al geïdentificeerd als één van de dertien slachtoffers die in eerste instantie aan de foutieve contactsloten werden gelinkt. De familie van de vrouw kwam daar echter pas elf jaar later achter, toen een verslaggever van The New York Times contact opnam met de kinderen van Averill.

Schandelijk

De nabestaanden van Averill hebben nu nog maar een beperkte tijd om een claim tegen GM in te dienen – de uiterste deadline daarvoor ligt op 31 december. Als ze via de Times-journalist niet hadden gehoord van de werkelijke oorzaak van Averill’s ongeluk, hadden ze dit mogelijk helemaal niet meer kunnen doen.

Richard Blumenthal, senator voor de Democratische Partij, noemt het handelen van GM schandelijk. “Dat General Motors de familie van Averill niet heeft ingelicht over de werkelijke toedracht van haar ongeluk druist in tegen alles wat de autobouwer heeft gezegd over zijn goede vertrouwen en integriteit.”

Contactsloten

Daarbij komt nog dat uit nieuwe documenten blijkt dat GM in december vorig jaar een spoedorder heeft geplaatst bij onderdelenleverancier Delphi Automotive voor 500.000 contactsloten. Daaruit blijkt dat het bedrijf wist dat er iets mis was, ook al startte het pas twee maanden later een terugroepactie.

Volgens de Amerikaanse wet moeten autofabrikanten binnen vijf dagen nadat ze een probleem constateren hun modellen terugroepen. Dat GM dit niet heeft gedaan, zet het rapport van onderzoeker Anton Valukas in een heel ander daglicht. In het document pleit hij het management van GM grotendeels vrij.

“Door deze onthullingen is het de vraag hoe deugdelijk het Valukas-rapport eigenlijk is”, zei senator Blumenthal. “Waarom heeft GM gewacht met zijn terugroepactie, terwijl de vervangende onderdelen al besteld waren? En hoeveel levens zijn daardoor in gevaar gebracht?”

74 doden

Tot nu toe heeft GM bijna 2,6 miljoen auto’s teruggeroepen om een probleem met de contactsloten op te lossen. In een aantal modellen kan de sleutel tijdens het rijden gemakkelijk van het contact afgaan. Als dat gebeurt, stopt de motor,  werken de rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en airbags niet meer en kan zelfs het stuurslot erop gaan. Minstens 74 mensen zijn omgekomen bij een ongeluk als gevolg van een defect contactslot.