Nieuws/Lifestyle
893520
Lifestyle

Eerste testnotities: BMW M4 Cabriolet

De dakloze M4 is de beste BMW M Cabriolet ooit gemaakt. Goed, hij is zwaarlijviger dan de coupé, maar de bom onder de motorkap maalt niet om een paar kilootjes meer of minder.

De BMW M3 is altijd al een auto geweest die een uiteenlopende groep kopers aan zich weet te binden. Van scheurneuzen die hem zelfs af en toe mee naar het circuit nemen, tot mensen die gewoon een sportief ogende auto met een dikke motor onder de kont willen hebben, en de wind in de haren als het even kan. Van elke generatie M3 is er daarom tevens een dakloze variant gebouwd.

Zo ook van de nieuwe M4, die om diverse redenen de beste M cabriolet ooit is. Tijdens onze rij-indrukken met de coupé hadden we namelijk al geconcludeerd dat het spectrum waarin de M4 kan opereren, ontzettend breed is. Betere geluidsisolatie, variabele schokdempers en een interieur dat van alle gemakken is voorzien, maken de M4 in de basis al tot een auto die niet alleen door een toegewijd stuurman geliefd kan worden. Ook degene die vooral wil opvallen, met af en toe een stoplichtsprintje tussendoor, heeft aan de BMW M4 meer dan ooit een goede auto.De nieuwe cabriolet heeft net als de vorige generatie een stalen klapdak, dat in een seconde of 20 en tot een snelheid van 18 km/h volautomatisch in de kofferbak verdwijnt. Veel ruimte voor bagage blijft er dan niet over. Zowel met het dak open als dicht is de M4 cabriolet een geloofwaardige vierzitter, als je tenminste niet met vier personen van 1,90 m lang onderweg bent.

Het dak, plus de nodige extra verstevigingen om het gebrek aan torsiestijfheid op te vangen, doen het gewicht van de BMW met 150 kilo toenemen. Toch zul je flink hard moeten rijden voordat je dat verschil opmerkt. In rechte lijn deelt de 431 pk sterke zes-in-lijn twinturbo nog altijd mokerslagen uit. In 4,4 seconden tik je de 100 km/h aan, even later stokt de acceleratie door de begrenzer bij 250 km/h.

Met het dak naar beneden geklapt merk je direct dat de auto minder stijf is. Dat je het überhaupt merkt, komt vooral doordat de auto met het dak dicht zo ongelofelijk stijf is. Bij oneffenheden in het wegdek zijn lichte trillingen voelbaar in het stuurwiel, en de besturing boet aan precisie in. Desondanks is er waarschijnlijk geen cabriolet van dit formaat te vinden die in open toestand nog zo goed luistert naar je input.

Hét grote voordeel van open rijden is uiteraard dat je niet van het kunstmatig geluid via de speakers afhankelijk bent om te genieten van de motor. De luid blaffende en knallende powerhouse voorin zorgt voor genoeg spektakel om je kippenvel te bezorgen. Ook hoor je met het dak open dat de optionele koolstofkeramische remmen flink piepen bij lage snelheden. Gewoon voor de stalen exemplaren kiezen dus. Want wie met zijn M4 wel eens naar het circuit gaat moet gewoon de dichte nemen.Plus- Uiterlijk heel geslaagd- Gaaf motorgeluid met dak open- Breed inzetbaarMin- Flink zwaarder dan de coupé- Is een goedkopere 435i cabrio M Performance niet stiekem vrijwel even goed?- Piepende (optionele) koolstofkeramische remmen