Nieuws/Lifestyle
936203
Lifestyle

Eerste testnotities: Ferrari California T

Met een turbomotor, een mooier koetswerk en een aangescherpt onderstel is de California T een betere Ferrari geworden.

Uitstekende GT, betere Ferrari

Het meest opvallende is het gewijzigde uiterlijk van de 218.513 euro kostende California T. Alleen de dakpanelen van de inklapbare hardtop zijn ongewijzigd, de rest van de plaatwerkdelen is nieuw. Met resultaat, want de California T ziet er veel beter uit. Maar het belangrijkste nieuws van de California T is zijn motor. Voor het eerst sinds de Ferrari F40 galoppeert er weer een paard uit de Maranello-stal die wordt opgezweept door een turbo. En wen er maar aan, want reken erop dat turbo’s gemeengoed gaan worden, want ook bij Ferrari is dat nodig om de CO2-uitstoot te drukken. In het geval van de California betekent dit het afscheid van de atmosferische 4.3 V8 en daarvoor in de plaats komt de 3.8 V8 met een tweetal Twin Scroll turbo’s.

Gesis, geblaas, geknetter

In de California T levert de achter de vooras gemonteerde V8 niet minder dan 560 pk en 755 Nm. De California is er sneller mee geworden dan voorheen, maar je mist een vlijmscherpe gasrepons en een bloedstollend hard geluid. De turbomotor klinkt wel inspirerend met gesis, geblaas en geknetter. Hoger in de toeren hoor je iets van het woeste V8-geluid, zoals we dat van een Ferrari kennen. Maar het klinkt alsof er iemand staat te schreeuwen met zijn hand voor zijn mond.

Nauwkeurig

Om te concurreren met AMG-versies van de Mercedes-Benz SL en de Bentley Continental GTC had de California een nogal comfortabel afgestemd onderstel, waardoor het niet bepaald een strak rijdende auto was. Dat is verbeterd door stuggere veren en sneller reagerende dempers. Nog altijd levert hij niet de scherpte van een 458 – daar is het de auto ook niet naar – maar hij rijdt een stuk strakker. De besturing gaat licht en is direct, maar je kunt de auto heel nauwkeurig plaatsen. Insturen doet hij door zijn middenmotor uitstekend en gewillig. Hij beweegt nog steeds wat veel om zijn lengteas, maar het zompige is er zeker af. Het is net als voorheen een uitstekende GT, maar nu ook een betere Ferrari. Ook al heeft hij een turbomotor.

PLUS

+ Stuurt veel strakker

+ Mooier

+ Bloedsnel

MIN

- Geen mooi geluid

- Mist echte scherpte

- Achterzijde te hoog