Nieuws/Lifestyle
966030
Lifestyle

Pagani toont Zonda Revolucion

Niemand minder dan Horacio Pagani trok tijdens Vanishing Point 2013, een internationaal evenement voor Pagani-rijders, het doek van de Zonda Revolucion in zijn definitieve gedaante. Voor 2,2 miljoen exclusief de bijdrage voor de schatkist doet Horacio de sportwagen van de hand.

Pagani probeert zich keer op keer te overtreffen en dit maal legt de Zonda Revolucion de lat weer een stukje hoger. De sportwagen is bedoeld voor het circuit, want een kenteken is niet zonder aanpassingen op de bolide te krijgen.

De Zonda Revolucion beschikt over een monocoque van koolstofvezel-titanium en carbon bodydelen.Dat maakt hem lekker licht, want de imponerende sportwagen komt tot een wagengewicht van een grote stadsrakker. Hij weegt 1070 kg. Tijdens de ontwikkeling ervan is elk schroefje en boutje op de weegschaal gelegd. Niet verwonderlijk dat Pagani carbon-keramische remschijven monteert. Niet alleen is de betrouwbaarheid van dat stopsysteem groter, ook kennen de schijven een veel lager gewicht.

Naast het lagere gewicht, heeft Pagani bij AMG-Mercedes aangeklopt om uit de V12-motor wat extra peekaas te halen om de sportwagen nóg sneller te maken. De zes liter krachtbron komt nu tot liefst 800 pk aan vermogen en genereert een koppel van 730 Nm. Dat zorgt voor een kg/pk-verhouding van slechts 1,33! Over het prestatieniveau spreekt Pagani niet. Waarschijnlijk omdat de koper en liefhebbers van de Zonda weten dat het sowieso een supersnelle machine is. Wat topsnelheid betreft verzet de Zonda Revolucion de bakens niet. Achterop prijkt namelijk een enorme taartschep. De Italiaanse tegenhanger van Bugatti en Ferrari voorziet de spoiler van een beweegbare klep, zoals we dat ook op de Formule 1-racewagens zien. Het Drag Reduction System, kortweg DRS, werkt op twee manieren. Of vol-automatisch of middels een druk op een knop. Daarbij zorgt de vleugel voor een minimum aan downforce of juist maximaal.

Speciaal voor de Zonda Revolucion zijn zaken als ABS en tractiecontrole opnieuw gekalibreerd.