Nieuws/Lifestyle
966045
Lifestyle

Nu officieel: Pagani Huayra

Een volledig nieuwe Pagani. Het relatief nieuwe merk onthult dan eindelijk officieel de Huayra.

Het uiterlijk van de Pagani Huayra, na het eerder gelekte materiaal, is niet echt een verrassing meer. Wel weten we in technisch opzicht meer over de supercar van Argentijn Horacio Pagani. Hij heeft het voor elkaar gekregen dat Mercedes' huistuner AMG wederom de motor aanlevert. In de achterwiel aangedreven Huayra is deze 6,0-liter V12 biturbo goed voor 700 pk en 1100 Nm. Pagani geeft hoog op over de lineaire vermogensafgifte. 100 km/h is desgewenst binnen 3,3 seconden een feit, terwijl de top zo'n 370 km/h bedraagt. Schakelen geschiedt via een zeventraps sequentiële versnellingsbak.

De Huayra, die uit meer dan 4000 onderdelen bestaat, heeft ook vleugeldeuren meegekregen. Weer een link met AMG, want de deurconstructie lijkt veel op die van de SLS AMG. Het gewicht van de Huayra, vernoemd naar een windgod, komt uit op slechts 1350 kg. Dat is gerealiseerd door veelvuldig lichte materialen te verwerken in de auto. Zo is de Huayra gebouwd rondom een carbon-titanium monocoque frame. Hij is 4605 mm lang, 1169 mm hoog en 2036 mm breed. Met de opvallend gestilleerde zijspiegels meet de Huayra trouwens 2356 mm in de breedte.

Wat betreft design oogt de Huayra eerder evolutionair dan revolutionair. De Zonda-genen zijn onveranderd goed zichtbaar, zo is de tros uitlaten in het midden van de auto gebleven en doet ook het vloeiende silhouet denken aan de Zonda. Aan de voorzijde zet hij wel een grotere bek op. Al met al, oogt de Huayra nog iets extremer dan zijn voorganger. Ook binnenin is het een waar kunstwerk.