Nieuws/Lifestyle
966108
Lifestyle

Nieuwe 1.4-benzinemotor voor Seat Leon

Ook de Seat Leon is nu met de 1.4 ACT-benzinemotor leverbaar. De 1,4 liter grote viercilinder met cilinderuitschakeling wordt door Seat al in de Ibiza toegepast.

De krachtbron levert 150 pk en is daarmee 10 pk sterker dan de 1.4 TSI zoals die nu in de Leon FR wordt gelepeld. Het koppel bedraagt 250 Nm. Daarmee zit de Leon in 8,2 tellen van stilstand op 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 215 km/h. Volgens de fabriek consumeert de krachtbron 4,7 l/100 km gemiddeld. Seat koppelt de krachtbron aan een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps automaat is optioneel verkrijgbaar. 

De motor wordt door Seat in zowel de driedeurs SC, vijfdeurs hatchback als in de ST-stationwagon gehangen. De prijzen zijn nog niet bekend.

Cilinderuitschakeling

De 1.4 TSI ACT-motor maakt gebruik van een elektromagnetisch mechanisme. De tweede en derde cilinder worden tijdelijk uitgeschakeld, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Wanneer de 1.4 TSI tussen de 1.400 en 4.000 tpm draait en het koppel tussen 25 en 75 Nm ligt, loopt de motor op twee cilinders. Bovendien houdt een gaspedaalsensor de rijstijl van de bestuurder in de gaten. Door de twee cilinders tijdelijk buitenspel te zetten, daalt het brandstofverbruik. Het verschil tussen de 1.4 ACT en de 1.4 TSI bedraagt op papier 1,0 l/100 km in het voordeel van de ACT-variant.

De voordeligste Leon 1.4 TSI ACT staat als FR op de prijslijst en wel voor minimaal € 26.200,- voor de 3-deurs SC. De meerprijs voor de 5-deursversie bedraagt € 350,-, de ST stationwagon kost nog eens € 1.150,- extra.