Nieuws/Lifestyle
982983
Lifestyle

Dwars door het Autovisie-archief: Reliant Scimitar

Deze zeldzame verschijning werd afgelopen week gespot met #Autovisie op Instagram. De klassieke shooting brake heeft in de verste verte iets weg van de Volvo 1800ES, maar het is de Britse Reliant Scimitar. In 1977 reden we er eentje, maar erg positief waren we niet.

"De importeur denkt er zestig per jaar te verkopen", schreef toenmalig Autovisie-hoofdredacteur Nico de Jong. "Ik zie dat niet meteen zitten. De wagen is bepaald niet goedkoop voor wat hij biedt, al is hij natuurlijk wel ongelofelijk exclusief."

Driewielers

De Scimitar werd namelijk op de markt gebracht door Reliant, een fabrikant die vooral bekend was van suffe driewielers als de Robin. Het model was een shooting brake, een kruizing tussen een sportwagen en een stationcar, maar kwalitatief niet denderend.

Klinkerplaveisel

"Ik heb proefgereden in twee wagens", aldus De Jong. "Beide wagens rammelden op klinkerplaveisel." Maar vooruit, hij moest toegeven: "De carrosserie is bijzonder strak afgewerkt. [...] De deuren en het motordeksel sluiten prima: altijd een belangrijk punt bij polyester."

Vierzitter

Daarentegen: "De fabriek noemt de wagen met trots een echte vierzitter, geen 2+2. Het spijt me voor die fabriek, maar ik moet het wél een 2+2 noemen, waarbij hoogstens de tweede twee een beetje groter geschreven mag worden dan gebruikelijk."

Vol gas

Gelukkig accelereert de Scimitar "als een zeer rijkelijk gesmeerde bliksem" en heeft het model, volgens De Jong, een hoge topsnelheid van 200 km/h. Daarbij is de 3,0 liter zescilinder zo soepel dat je vanaf 1.300 toeren vol gas kunt geven zonder mechanisch protest. "Niet dat een dergelijke rijwijze aanbeveling verdient natuurlijk!"

Lees de volledige test hieronder!

 

Klik hier indien de publicatie niet zichtbaar is.