Nieuws/Lifestyle
985232
Lifestyle

Suzuki Celerio komt later naar Nederland

De Suzuki Celerio komt in andere landen eerder op de markt dan in Nederland. De fabrikant gaat namelijk de opvolger van de beroemde Alto in verschillende versies leveren, maar de versie die als eerste komt is voor de Nederlandse markt niet interessant.

Juiste versie

In eerste instantie bouwt Suzuki de Celerio met de 68 pk sterke 1,0 liter driecilinder benzinemotor die tot 99 g/km aan CO2 komt. Iets later volgt een uitvoering met een emissie van 85 g/km. Laatstgenoemde beschikt over zaken als variabele kleptiming, een stop/start-systeem en een lichtere versnellingsbak. ”Wij vinden het niet netjes om onze klanten eerst een versie voor te schotelen met een CO2-uitstoot van 99 g/km om vervolgens kort daarna met de 85-versie te komen”, aldus de woordvoerder van de importeur. ”Wij willen in één keer de juiste versie op de markt brengen. De keuze voor de 85 grams-variant betekent voor zakelijke gebruikers een lagere bijtelling, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik lager ligt ten opzichte van de ’99’."

Nieuw ontwikkeld

De Suzuki Celerio is compleet nieuw ontwikkeld. In vergelijking met de Alto komt de lengte 10 cm verder (nu 3,60 m) en bedraagt de wielbasis nu 6 cm meer, totaal 2,425 meter. De hoogte neemt met 6 cm toe tot 1,53 meter. De breedte blijft gelijk. Door de nieuwe buitenafmetingen biedt de Celerio plaats aan 254 liter aan bagage, wat voorheen 129 liter was. Het gewicht van de auto zou ondanks het grotere koetsje gelijk blijven.

Prijzen zijn nog niet bekend. Eind dit jaar start de levering in Nederland. De Alto komt dan te vervallen.