Nieuws/Lifestyle
988646
Lifestyle

NY Times rectificeert 161 jaar oud bericht

Het duurde maar liefst 161 jaar, maar de New York Times heeft dinsdag dan eindelijk een foutje uit een krantenbericht van 20 januari 1853 gerectificeerd. De fout kwam dankzij Hollywood en Twitter aan het licht.

Het oorspronkelijke artikel vertelde het verhaal van Solomon Northup, een vrije Afrikaans-Amerikaanse man die werd gekidnapt en verkocht als slaaf. De recente verfilming van zijn memoires, 12 Years A Slave, won afgelopen zondag een Oscar.

Verschillende geïnteresseerden die op zoek waren naar meer informatie over de bioscoophit, kwamen in het oude archief van de New York Times terecht en zagen hoe Northups naam in het artikel maar liefst twee keer verkeerd was gespeld: als 'Northrup' in de kop en als 'Northrop' in de tekst zelf. Dat was ook nu nog reden voor een correctie, vond de redactie.