Nieuws/Lifestyle
996852
Lifestyle

Budgetmerk Dacia stuwt winst Renault omhoog

De goede verkoopcijfers van Dacia hebben er mede voor gezorgd dat Renault vorig jaar 59 procent meer winst mocht noteren. Maar ook kostenverlagingen stuwden de winst.

De operationele winst kwam in 2013 uit op 1,24 miljard euro, vergeleken met 782 miljoen euro een jaar eerder. De omzet klom met een half procent tot 40,9 miljard euro. Renault voorziet voor dit jaar een verdere groei van de winst en omzet.

2,63 miljoen

Het concern maakte vorige maand al bekend dat de groep in 2013 ongeveer 2,63 miljoen personenauto's en bedrijfswagens had verkocht. Dat komt neer op een groei van 3,1 procent vergeleken met een jaar eerder. De verkoop van de Roemeense dochteronderneming Dacia ging met bijna een vijfde (19 procent) omhoog.

„De loyaliteit van alle Renault-medewerkers hebben het mogelijk gemaakt voor de groep om de doelstellingen in 2013 te halen, onder ongunstige marktomstandigheden”, aldus Ghosn in een toelichting op de cijfers.

Dongfeng

Hij kondigde eind vorig jaar een overeenkomst gesloten te hebben met de Chinese autogigant Dongfeng. Daarmee wil Renault de gekrompen Europese automarkt compenseren. De omzet van Renault komt voor de helft van autoverkopen in Europa. Volgens auto-experts hebben de Fransen echter een forse achterstand met de productie in China ten opzichte van de concurrenten. Concerns als Volkswagen, Toyota en General Motors stortten zich al meer dan 10 jaar geleden op 's werelds grootste automarkt.