Nieuws/Binnenland

Startup pakt prijsvergelijkers in hotelbranche aan

Door door Yvonne Floor

Drie jonge ondernemers zijn vanuit Engeland een nieuwe prijsvergelijker in de hotelbranche begonnen. Bidroom biedt tegenwicht aan grote spelers als Booking.com, Expedia en Hotels.com.

Volgens één van de eigenaren, Michael Ros (31), is Bidroom ontstaan naar aanleiding van de vele klachten die de ondernemers, die allen uit de toeristische branche afkomstig zijn, hoorden van hotels. “We hoorden alledrie los van elkaar dat de hotelwereld de commissies van de tussenpersonen, die soms wel op kunnen lopen tot vijfentwintig procent, helemaal zat waren.” Ze vinden het ongelooflijk dat niemand eerder is opgestaan om hier een einde aan te maken.

MisleidingMichael Ros en mede-eigenaren Mark Bradshaw (45) en Casper Knieriem (38) zijn van mening dat hotels en reizigers zich jaren hebben laten misleiden.“"Partijen als Booking.com en Expedia zijn in de reisbranche steeds machtiger geworden. Hoteleigenaren betalen commissies die op blijven lopen. Per maand wordt er een miljard dollar omzet gemaakt door deze tussenpersonen.Hierdoor lopen de prijzen heel erg op voor de klanten en de hotels hebben steeds meer kamers leeg staan", aldus Ros. "We vonden dat dit niet langer kon en zijn bij elkaar gaan zitten. Ruim een jaar zijn we bezig geweest met plannen hoe we dit konden veranderen en technisch voor elkaar konden krijgen. We kwamen met een plan om hotels bij een aanvraag te laten concurreren met de prijzen, waardoor de klant weer centraal staat. Dat is ook in het belang van de hotels, die kunnen zo hun kamers weer kwijt die nu leeg staan. Het is een win-winsituatie.”

Vierentwintig uurHet gebruik van Bidroom is simpel. Een klant plaatst een aanvraag voor een hotel in een van de deelnemende steden en geeft informatie over de gewenste periode en het gewenste aantal kamers. Waar de klant bij andere vergelijksites vervolgens een lijstje met hotels en prijzen te zien krijgt, begint bij Bidroom een periode van vierentwintig uur waarin de hotels hun prijs bepalen en kunnen bieden op de klant. Binnen deze tijd kiest de klant zijn of haar deal. Bij Bidroom betaalt een klant direct aan het hotel, zonder dat er commissie afgedragen hoeft te worden.Iedereen blij makenDeze methodiek kan volgens Ros tot soms wel twintig procent op het tarief uitmaken. Ros geeft aan dat het doel is “om iedereen blij te maken.” Het businessmodel komt daarna wel, aldus de ondernemer. Volgens de drie hebben initiatieven als Facebook, Skype en Twitter al laten zien dat het mogelijk is “om een fantastische gratis service aan te bieden.” Zij gaan hetzelfde doen, zegt Ros. Een initiatief als Spotify laat volgens Ros zien dat er na het aanbieden van een gratis service bij naamsbekendheid andere verdienmodellen zijn. Ros: “We gaan over een tijdje bedenken hoe we een passend businessmodel op kunnen zetten. Dat is echter pas de tweede stap. Nu zijn we heel blij met alle positieve reacties. Na amper twee weken blijkt het idee heel erg goed aan te slaan. We wisten niet dat we zoveel zouden ontketenen. Er zijn hotels die ons opbellen en vragen of ze alsjeblieft ook nog mee mogen doen. We krijgen heel veel reacties. Ook van de internationale pers. Vooral in landen als Spanje, Duitsland en toevallig vandaag ook Finland wordt er over ons nieuwe initiatief geschreven.”