Nieuws
1010572
Nieuws

Bordjes waarschuwen klant voor wifi-tracking

In de 160 winkels van Dixons, Mycom en iCentre komen bordjes te hangen met de mededeling dat de klanten gevolgd worden via zogeheten wifi-tracking. Behalve bordjes komen er ook stickers in de winkels. Dat zei een woordvoerder van het moederbedrijf Bas Group.

Technologiewebsite Tweakers meldde donderdag dat wifi-tracking de afgelopen maanden in de 160 winkels was ingevoerd. Via wifi-tracking meet de winkel onder meer hoeveel klanten er binnenkomen en hoe lang ze er blijven en welke route ze lopen.

Het tracken van telefoons gebeurt op drie manieren: via gsm-signalen, via bluetooth en via wifi. Voor het tracken van telefoons via wifi hoeven die telefoons niet met een wifi-netwerk verbonden te zijn. Iemand die liever niet gevolgd wil worden in een winkel, moet op de telefoon wifi en/of bluetooth uitschakelen. Dan zijn de belangrijkste bronnen voor wifi-tracking niet langer te gebruiken door de winkeleigenaar.

De woordvoerder van Bas Group zegt dat de privacy niet wordt geschonden „omdat er geen registratie van de gegevens is. We kijken alleen wanneer er klantenpieken in de winkels zijn en kunnen zo onder meer het personeelsbestand daar op aanpassen”.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zegt dat klanten moeten worden geïnformeerd dat er in de winkel wifi-tracking is. Bovendien verzamelen de winkels ook zogeheten MAC-adressen, unieke identificatienummers die telefoons koppelen aan de eigenaar. „En dat kan niet zomaar”, zegt CPB-voorzitter Jacob Kohnstamm.