Nieuws/Binnenland
1010655
Binnenland

Catwalk

Citroen in mond

Waarom lopen mannequins van gerenommeerde modehuizen met een chagrijnig, maskerachtig opgemaakt gezicht met een citroen in de mond als 'gratenpakhuis' over de catwalk? Zo wordt kleding op een onnatuurlijke manier geshowd.

'Loop zoals je naar de metro, tram of bus loopt'. Dat krijgen modellen vaak te horen voordat ze de internationale catwalk opmoeten. Ziet u forensen breed lachend, vrolijk en blij van werk naar huis reizen…?Zo onopvallend mogelijk is het motto. Lachende modellen leiden af van waar het op de catwalk om gaat: de kleding. Daarbij is het beslist niet eenvoudig om tijdens de duur van een show - gemiddeld twaalf minuten - op natuurlijke wijze vriendelijk te blijven glimlachen.De meeste meisjes zijn (nog) geen volleerd actrice en dan ziet een glimlach er krampachtig uit. Recht voor zich uit kijken zonder een spier te vertrekken, niet in het publiek kijken, gewoon rechttoe, rechtaan zodat de focus op de kleding ligt, is hun werk. Zij zijn modellen, geen performers.'Chagrijnig en met een citroen in de mond' is beter te omschrijven als intens en geconcentreerd. Modellen moeten de couture verkopen, niet zichzelf.Voor hun verkoopshows laten Nederlandse couturiers als Frans Molenaar en Mart Visser hun modellen wel glimlachen en oogcontact met het publiek maken. Daar zijn de modellen ook niet graatmager; zij dragen doorgaans maat 38.Internationaal is dat niet de standaard. Daar is size zero (maat nul!) het schoonheidsideaal.Een leuke wetenswaardigheid: hoe duurder het product, des te minder er wordt gelachen. Onaantastbaar en mysterieus staan symbool voor chic en luxe. De citroen-look zul je niet tegenkomen in een reclame voor maandverband. Maar maandverband is dan ook geen glamour.