Nieuws
1012787
Nieuws

Probleemkind door weinig speelgoed

Kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hebben dat bij hun leeftijd past, hebben als peuter meer kans op emotionele problemen.

Dat ontdekte wetenschappelijk onderzoeker Jolien Rijlaarsdam van Erasmus MC op basis van observaties die bij gezinnen thuis werden uitgevoerd.

Somber

Rijlaarsdam onderzocht in hoeverre kenmerken van de thuisomgeving van invloed zijn op de emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. Zij ontdekte dat kinderen die in hun eerste levensmaanden geen speelgoed hadden dat bij hun leeftijd paste, op zowel anderhalfjarige leeftijd als op driejarige leeftijd meer emotionele problemen hadden. ''Deze peuters waren angstiger, meer teruggetrokken of somberder dan leeftijdsgenootjes die dit speelgoed als baby wel binnen handbereik hadden.''

Omgeving

Voor het onderzoek werden baby's van gemiddeld drie maanden thuis bezocht. Tijdens het bezoek werd geobserveerd of baby's een eigen plekje hadden, zoals een box of deken. Ook werd bekeken in hoeverre een knuffel, rammelaar en speelgoed met geluid bij de baby in de buurt lagen om mee te spelen. Toen kinderen anderhalf en drie jaar oud waren, vulden de ouders vragenlijsten in over de emoties en gedragingen van hun kinderen. Rijlaarsdam: ''Ik vond een duidelijk verband tussen een minder optimale speel- en leeromgeving tijdens de eerste levensmaanden en meer emotionele problemen op de peuterleeftijd.''

De promovenda hoopt dat haar proefschrift een bijdrage levert aan het verminderen van emotionele problemen bij jonge kinderen.

Rijlaarsdam maakte gebruik van gegevens uit de Generation R studie. Dat is het onderzoek naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 kinderen in Rotterdam. De kinderen worden vanaf de vroege zwangerschap tot hun jongvolwassenheid gevolgd.