1013146
Binnenland

Schultz moet snelheidsbesluit A10 overdoen

Minister Melanie Schultz (Verkeer) moet opnieuw kijken naar de maximumsnelheid op de A10-west. De rechtbank in Amsterdam vernietigde vrijdag haar besluit uit 2012 dat de snelheid verhoogde van 80 naar 100 kilometer per uur.

De zaak was aangespannen door Milieudefensie en de gemeente Amsterdam. Ze zeggen dat de verhoging van de snelheid op het traject heeft geleid tot meer luchtvervuiling. Onderzoek van TNO en de GGD toonde aan dat de stijging van de hoeveelheid stikstofdioxide nabij de snelweg 3 tot 5 keer hoger is dan het rekenmodel van het ministerie aantoont. Dat zou voor direct omwonenden leiden tot een kortere levensverwachting van gemiddeld 79 dagen.

Het onderzoek dat de minister naar de luchtvervuiling heeft gedaan, is onvolledig geweest, oordeelde de rechter. Ook maakte hij korte metten met Schultz' argument dat de snelheidsverhoging de doorstroming bevordert. De rechter noemde het onbegrijpelijk dat de verkeersbelangen boven de gezondheidsbelangen van de Amsterdammers gaan.

Milieudefensie is tevreden met de uitspraak, zo liet ze weten via haar advocaat Phon van den Biesen. „Mensen met een longziekte merken van vandaag op morgen verbetering als er maar 80 gereden mag worden”, zo zegt een tevreden woordvoerder van het Longfonds. Als er harder gereden mag worden, komt er meer luchtvervuiling zoals fijnstof, aldus het Longfonds.

Ook verkeerswethouder Eric Wiebes (VVD) spreekt van goed nieuws. Carla Dik-Faber van de ChristenUnie zegt: „Dit is echt een mijlpaal voor de grote steden en erg belangrijk voor de gezondheid van mensen die bij deze snelwegen wonen.”

De minister krijgt 6 weken de tijd om met een beter gemotiveerde beslissing te komen. In de tussentijd blijft de maximumsnelheid op de A10-west 100 kilometer per uur.

De ANWB vindt dat op de snelweg eigenlijk niet langzamer zou moeten worden gereden dan 100, al heeft ze er begrip voor dat er in verband met de luchtkwaliteit iets moet worden gedaan. Automobilisten vinden het moeilijk 80 te rijden op een weg die er niet uitziet als een provinciale weg, zegt de automobilistenclub. „De boetes zullen wel weer binnenstromen.”