1013368
Binnenland

'Omwonende A10 leeft 79 dagen korter'

Amsterdammers die in de buurt van de A10-west wonen, leven gemiddeld 79 dagen korter door de snelheidsverhoging van 80 naar 100 kilometer per uur. Met die conclusie komt Milieudefensie donderdag, op basis van metingen van de GGD. Die tonen aan dat de luchtvervuiling behoorlijk is toegenomen sinds het verkeer er sneller mag rijden.

Milieudefensie stelt dat de extra vervuiling bijna 5 keer hoger is dan door minister Melanie Schultz (Verkeer) was voorspeld. De organisatie maar ook de gemeente Amsterdam zijn over de snelheidsverhoging naar de rechter gestapt. Die zaak dient vrijdag. De rechtbank in Rotterdam stelde vorige week dat Schultz een nieuw besluit moet nemen over de snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie. Dat is nodig omdat ze volgens de rechter onvoldoende rekening heeft gehouden met de omwonenden.

De concentratie stikstofdioxide komt volgens het rapport uit op 55 microgram per kubieke meter. Dat overschrijdt de Europese norm van 40 microgram per kubieke meter fors - een norm waar heel Nederland over een jaar aan moet voldoen, stelt de milieuorganisatie. „De bewoners van Amsterdam-West betalen met hun gezondheid voor de ambities van minister Schultz”, aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie. De club eist dat de maximumsnelheid op de A10 weer teruggaat naar 80. Dat levert de automobilist 44 seconden vertraging op, zo is becijferd.

Bij die eis sluit GroenLinks zich aan. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil dat de snelheid direct omlaag gaat op de ringwegen. „Voor 44 seconden tijdswinst op de weg, sterven omwonenden gemiddeld 79 dagen eerder. Dat zal echt niemand acceptabel vinden”, aldus het Kamerlid. D66 grijpt het onderzoek van Milieudefensie aan om nogmaals te hameren op een extra gezondheidscheck langs de trajecten waar de snelheid is verhoogd. „Natuurlijk is het belangrijk om door te kunnen rijden, maar de minister kan niet zomaar voorbij gaan aan de gezondheid van de bewoners”, vindt Kamerlid Stientje van Veldhoven.