Nieuws/Binnenland

Verdiept spoor beter voor Vught

Een verdiepte ligging van het spoor biedt voordelen voor Vught. Een verdiept spoor is duidelijk beter voor de bereikbaarheid en ziet er beter uit omdat er bijvoorbeeld minder geluidsschermen nodig zijn. Wel is een verdiept spoor twee tot drie keer duurder, is de bouwtijd langer en is er tijdens de aanleg meer hinder voor het autoverkeer.

Dat staat in een studie die minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft laten uitvoeren naar in totaal 12 varianten.

Vught verwacht grote problemen door een toename van het treinverkeer. Vanaf 2020 gaan er flink meer treinen rijden omdat intercity's 6 keer per uur gaan rijden en goederenwagons via de Betuwelijn door Brabant gaan rijden. In 2020 komen er per dag 400 treinen door Vught.

Den Haag heeft voor de problemen in Vught 150 miljoen euro beschikbaar. Alleen als de regio meebetaalt is een verdiept spoor mogelijk. Grofweg is er voor een verdiepte ligging meer dan 300 miljoen euro nodig.

De minister kiest op basis van de studie samen met de gemeente en provincie een voorkeursvariant.