Nieuws/Binnenland

Faro-ramp houdt de gemoederen al jaren bezig

De vliegtuigramp nabij de Portugese stad Faro kent een lange nasleep. Binnenkort buigt de rechter zich over de zaak. Hieronder een overzicht.

- 21 december 1992: Een DC-10 van luchtvaartmaatschappij Martinair stort neer bij de landing op het vliegveld in Portugal. Daarbij komen 56 passagiers om het leven en raken 106 mensen zwaargewond.

- 22 december 1992: Martinair-directeur Martin Schröder laat weten dat harde wind van opzij de oorzaak is van het ongeluk.

- januari 1993: de Portugese luchtvaartautoriteit concludeert na eerste onderzoek dat slecht weer de oorzaak was van de ramp.

- februari 1993: Martinair biedt een schadevergoeding aan van maximaal 250.000 gulden (113.000 euro) per slachtoffer.

- november 1994: eindrapport Portugese luchtvaartautoriteit: slecht weer blijft hoofdoorzaak ramp. Nabestaanden en slachtoffers trekken conclusie in twijfel.

- december 2002: tiende herdenking Faro-ramp. Nabestaanden en overlevenden blijven worstelen met de onduidelijkheid rond de oorzaak van de ramp.

- februari 2011: slachtoffers laten een nieuw onderzoek doen door luchtvaartingenieur Harry Horlings. Hij stelt na analyse van de zwarte dozen vast dat het ongeluk niet te wijten was aan slecht weer, maar aan fouten van de piloten.

- december 2012: de slachtoffers hebben de Staat en Martinair gedagvaard na het nieuwe onderzoek. Ze willen dat Martinair de schadevergoeding herziet en dat de Staat aansprakelijk wordt gesteld voor verkeerd onderzoek.

- januari 2014: de rechtbanken in Amsterdam en Den Haag buigen zich over de procedures tegen Martinair en de Staat.