Nieuws/Binnenland

Rechter buigt zich na 21 jaar over Faro-ramp

Ruim 21 jaar na de vliegramp nabij de Portugese stad Faro gaat de rechter zich over de zaak buigen. De rechtbank in Amsterdam behandelt maandag een zaak van dertig slachtoffers tegen vliegtuigmaatschappij Martinair. Zij willen dat de schadevergoeding die zij destijds kregen, opnieuw wordt vastgesteld. Dat liet hun advocaat Jan Willem Koeleman vrijdag weten.

e slachtoffers stellen dat ze bij het accepteren van de schadevergoeding niet goed op de hoogte waren van de oorzaak van de vliegramp. Een Portugese onderzoekscommissie concludeerde destijds dat het toestel tegen de grond smakte door een onverwachte windvlaag. Luchtvaartonderzoeker Harry Horlings stelde in 2011 na een analyse van de zwarte dozen vast dat de piloten van de DC10 van Martinair fouten hebben gemaakt bij de landing.

„Mijn cliënten zijn niet uit op geld, maar ze willen horen wie er aansprakelijk is geweest”, lichtte Koeleman toe. „Uit het onderzoek van Horlings blijkt dat de piloten wel tien fouten hebben gemaakt. Dat is een doodzonde.” Destijds keerde Martinair een maximale schadevergoeding uit van 250.000 gulden (ruim 113.000 euro) per slachtoffer.

De raadsman zegt dat sommigen meer schade hebben geleden, bijvoorbeeld omdat ze door het ongeluk lange tijd niet konden werken. Hij gaat ervoor pleiten dat Martinair de overeenkomst over de schadevergoeding aanpast op basis van de nieuwe informatie.

Een week later, op 20 januari, buigt de rechtbank in Den Haag zich over een andere zaak die de slachtoffers tegen de Staat hebben aangespannen. Ze willen dat de Staat aansprakelijk wordt gesteld voor verkeerd onderzoek naar de ramp op 21 december 1992, die 56 mensen het leven kostte en waardoor 106 mensen zwaargewond raakten. Koeleman: „De Staat had moeten zien dat het onderzoek verkeerd is uitgevoerd en ze moet erkennen dat ze de slachtoffers verkeerd heeft voorgelicht.”