Nieuws

Verlengde versie als Maybach onderweg

Nieuwe Mercedes S600 is voorlopig topmodel

Met de onthulling van de S600 is het leveringsprogramma van de nieuwe S-Klasse nog lang niet volledig. Want waar vroeger de V12-versie de top vormde, daar komt van het nieuwste model nog een aantal modelvarianten. "We doen met de S-Klasse ons best om de zeer vermogende Maybach-klanten te behouden", zegt Matthias Kuchenbecker, productmanager S-Klasse, tegen Autovisie.

“We benutten de Mercedes Customer Service Circle, een zeer exclusieve club van klanten, om hun wensen te peilen en de S-Klasse aan te bevelen. Er zijn relatief veel Maybach-bezitters die al overstapten op de nieuwe S.” Eind dit jaar komt de S600 Maybach, een limousine met V12-motor van AMG. Geen hybride, want de klanten willen een V8 en V12. Maar tijden veranderen, want in China en Japan wilde men dat eerst ook alleen. Daar is de vraag naar hybride S-Klasses met de komst van de S500 plug-in groter aan het worden.

S600

Voordat het absolute topmodel wordt gepresenteerd, trekt Mercedes komende week op de autoshow in Detroit het doek van de ´standaard´ S600. Dat model, waarvan nu de eerste foto´s via een te vroeg verstrekte brochure de wereld zijn ingeslingerd, is inmiddels de zoveelste uitbreiding van het S-Klasse-programma. Hij wordt na de reguliere types (inclusief S500), de S63 AMG, S500 Plug-in Hybrid en S65 AMG voorgesteld.

Als vanouds

Net als voorheen beschikt de limousine over een V12-motor. De cilinderinhoud bedraagt 5.980 cc. In het nieuwste type komt het vermogen op 530 pk uit, 13 pk meer dan voorheen. Het koppel ligt op 830 Nm en is reeds bij 1.900 tpm voorhanden. Aan de krachtbron koppelt Mercedes een zeventrapsautomaat. Met de twaalfcilinder als aandrijfbron is de S-Klasse in staat om de standaardsprint van stilstand naar 100 km/h in 4,6 tellen af te ronden. De topsnelheid wordt afgeregeld op 250 km/h. Naast de krachtbron zijn voor de S600 bijvoorbeeld de uitlaateindstukken in combinatie met de V12-badge op de flanken specifiek ontworpen.

Landaulet

Mercedes grijpt inmiddels elke grote internationale beurs aan om een nieuwe S-Klasse-variant voor te stellen. In Geneve (maart) zijn de schijnwerpers op de Coupé gericht. Dat model is klaar. Over de Cabriolet-versie wordt lachend gezegd: “Mogen we nog niets over zeggen.” Maar dat die komt is zeker. Voor een vierdeurs cabriolet of een Landaulet-versie daarentegen ziet het merk voorlopig nog geen markt. “Er moet wel vraag naar zijn en we betwijfelen of die er voor een Landaulet is”, aldus Kuchenbecker. “One-offs voor sjeiks zijn er altijd geweest.”