Nieuws/Binnenland
1017121
Binnenland

Campagne Amsterdam

PvdA-kopstuk ronselt allochtonen

De verdeling van vierhonderdduizend euro ’opkomstsubsidie’ voor de komende verkiezingen is in Amsterdam in handen van een prominente ambtenaar van PvdA-huize. Deze ’campagneleider’ heeft de opdracht gekregen om tienduizenden nieuwe kiezers te ronselen onder Amsterdamse allochtonen.

Het gaat om Amsterdammers van Turkse, Marokkaanse en Caribische herkomst, groepen die in 2010 massaal PvdA stemden.

Ook jongeren en ’expats’ zijn prioriteiten van dit PvdA-kopstuk, dat tussen 2008 en 2013 de politieke rechterhand was van PvdA-wethouder Freek Ossel en daarvoor werkte in de campagneorganisatie van de Amerikaanse president Barack Obama.

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 was zij nog actief in de PvdA-campagne ’Asscher voor Amsterdam’.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 ging 51,4 procent van de kiesgerechtigde Amsterdammers naar de stembus, dit percentage moet op 19 maart omhoog naar 65 procent. Het idee om de opkomst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 te verbeteren is een uitdrukkelijke wens bijna van alle partijen in de gemeenteraad.

Verbaasd

Maar in de Stopera wordt met gefronste wenkbrauwen gereageerd op de aanstelling van de campagneleider. Oppositiepartijen D66, SP en CDA reageren verbaasd.

Een woordvoerder van de burgemeester wil niet reageren op de kwestie en wijst erop dat Van der Laan donderdag met een reactie komt als hij de zaak bespreekt met de fractievoorzitters van de partijen in de gemeenteraad.

De extra kiezers moeten vooral gezocht worden in de stadsdelen waar de opkomst in 2010 laag was, zoals stadsdeel Zuidoost. In dit PvdA-bolwerk nam toen slechts 39,5 procent van de kiezers de moeite om hun stem uit te brengen. Ook specifieke etnische groepen met een laag opkomstpercentage worden door de raad genoemd als aandachtspunt.

Het Instituut voor Migranten en Etnische Studies gaat in kaart te brengen welke doelgroepen voor subsidiering in aanmerking komen. „Hoe specifieker en gerichter (de aanpak), hoe groter de kans dat de boodschap aankomt”, zo staat beschreven in de plannen.

Opkrikken

De campagne die de lage opkomst moet opkrikken wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van burgemeester Van der Laan. Een brief met de stand van zaken, die morgen wordt besproken in de raad, is door hem ondertekend. Maar in de digitale versie van de brief is met twee muisklikken te achterhalen wie de echte auteur is van het document: de voormalig politiek assistent van PvdA’er Ossel en huidig campagneleider opkomstbevordering.

Het laat zich raden welke partijen het meeste baat hebben bij opkomstbevordering onder moeilijk bereikbare kiezersgroepen. „De PvdA is met voorsprong de populairste partij onder Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders”, zo blijkt uit onderzoek van multicultureel instituut Forum naar het stemgedrag tijdens de provinciale verkiezingen in 2011.