Nieuws/Binnenland
1018285
Binnenland

Test Yamarin 53 CC Cross

Crossover met aluminium romp en polyester binnenkant

De Finse Yamarin 53 CC Cross ziet er uit als een polyester boot, maar heeft een aluminium romp. Een vreemde crossover dus, zoiets als biefstuk met garnalen. Maar over deze mix van bouwmaterialen is goed nagedacht.

Mijnenveld

Veel Finse bouwers hebben blank aluminium als hun favoriete bouwmateriaal. Het is licht, sterk en relatief gemakkelijk in de gewenste vorm te krijgen. Door deze eigenschappen zijn aluminium boten ideaal voor het Finse merengebied. Daar is het varen tussen de vele rotsen onder het wateroppervlak als het rennen door een mijnenveld. Omdat je toch snel grote afstanden wil afleggen is een ijzersterke aluminium boot ideaal, zij het vrij kostbaar. Bovendien voelt aluminium in de zon vrij warm aan en in de winter heel koud. Dan is het prettiger om op polyester banken te zitten. Met al deze overwegingen in het achterhoofd ontstond de door Yamaha geïmporteerde Yamarin 53 CC Cross.

Scandinavische kwaliteit

De snelvarende Cross heeft een diepe V bodem voorin en een vrijwel vlak onderwaterschip achter. Aan weerszijden voorkomen drie driehoekige sprayrails het opspatten van water. De Scandinavische kwaliteit straalt van het 5.27 m lange bootje af en de blanke aluminium romp harmonieert prima met de grijze polyester binnenschaal. De centre console, waaraan de CC haar naam te danken heeft is exact in het midden geplaatst en daar is plek voor twee personen op de multifunctionele stuurbank. Door een slim klapsysteem is de bank te veranderen in een stasteun, maar ook in een achterwaarts gerichte visbank. Opvallend genoeg ontbreekt een zitje voor de console. Daardoor is er geen mogelijkheid om het voordek als zonnedek in te richten. Over opbergruimte is niets te klagen. De luiken zijn standaard van gasveren voorzien, zelfs op het skiluik onder de vloer. Onder de spiegelbank zijn de brandstoftank en de accu te vinden. Helaas ontbreekt daar de afscherming van de accupolen.

Diefstalbeveiliging

Aan de spiegel hangt de maximale motorisering, een lichte 70 pk van Yamaha. Deze viercilinder zestienklepper met een inhoud van slechts 996 cc is standaard voorzien van het Y-COP anti diefstal blokkeringsysteem. Met een goed slot aan het onbreekbare oog bij de boeg maakt het de boot tot een vrijwel onneembaar project voor dieven.

57 km per uur

De motor doet geluidsarm exact waar ie voor bedoeld is. Binnen 10 seconden snel je naar een top van 57 km/per uur bij 5800 toeren. Dan verbruik je 20 liter per uur, maar als je terugzakt naar 4000 toeren daalt de snelheid naar ongeveer 40 km/u en ligt het verbruik op slechts elf liter. De lichte boot is prima manoeuvreerbaar. Draaien kan om de eigen as en golven neemt de cross als een geoefende hordeloper. Dat geeft deze Cross een bijzondere mix van fun en functionaliteit.

Prijs: excl. motor: € 17.695.

Foto's: Fulco Tuynman

Scorebord:

Constructie ****

Comfort & Ruimte ***

Ergonomie ***

Afwerking ****

Vaareigenschappen ****

Prijs / Kwaliteit ****

Technische specificaties:

Lengte over alles : 5.27 m.

Breedte: 2.08 m.

Gewicht: 580 Kg.

Motor: Yamaha F 70 viercilinder viertakt 996 cc, 16 kleppen, DOHC.