Nieuws
1020668
Nieuws

4 handige tips bij crowdsourcing

Bedrijven die aan crowdsourcing doen roepen de hulp in van het publiek tijdens het innovatieproces door bijvoorbeeld een ideeënwedstrijd uit te schrijven. Er zijn een aantal dingen waar een bedrijf op moet letten.  Zo ontvangen bedrijven creatievere ideeën wanneer ze meerdere kleine prijzen in plaats van een of weinig grote prijzen uitloven.

 Dit concludeert onderzoeker Johanna Slot, die deze week aan de Tilburg University promoveerde. Zij bestudeerde ruim honderd online ideeënwedstrijden om na te gaan wat het effect was van de prijzen die werden uitgeloofd. Naar aanleiding hiervan heeft zij enkele tips voor ondernemers.

 1) Maak er een wedstrijd van en hang er een prijs aan vast. De deelnemer wordt gemotiveerd om mee te doen. 

 2) Deel het prijzengeld op. ,,Het opdelen van het totale prijzengeld in meerdere kleine prijzen levert creatievere ideeën op dan wanneer er slechts een grote prijs of meerdere grote prijzen worden uitgeloofd. Want er is meer kans om te winnen”, aldus Slot.

 3) Laat de waarde van de prijzen gelijk zijn. Wanneer er bijvoorbeeld duizend euro aan prijzengeld is, kan dit beter worden opgedeeld in vier prijzen van 250 euro dan in een prijs van 500, een prijs van 300 en een prijs van 200. De ingezonden ideeën zijn creatiever als de waarde van de prijzen gelijk is. ,,Je bent dan een van de vier, in plaats van de derde of de vierde prijswinnaar. Zelfs bij een kleine totaalprijs is het nog altijd beter om het op te delen in kleine prijzen”, vertelt de onderzoekster.

 4) Leg niet teveel vast bij de instructies van de wedstrijd, houd het open zodat de deelnemer zijn creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Als er teveel wordt meegedacht bestaat het gevaar dat de deelnemer blokkeert. ,,Eigenlijk wil de deelnemer horen: vertel me welke berg ik moet beklimmen, maar vertel me niet hoe ik er moet komen. Met andere woorden: leg de doelstellingen vast maar vertel niet hoe het proces eruit moet zien.” 

 Slot deed dit onderzoek in opdracht van het Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Zij liet 623 winnende ideeën van de 5999 inzendingen voor 106 ideeënwedstrijden op een onlineplatform opnieuw beoordelen door tien juryleden met een creatieve achtergrond. Dit waren bijvoorbeeld wedstrijden waarbij een nieuwe verpakking voor een product moest worden ontwikkeld. Of een bestaand product dat verbeterd moest worden.

 Mensen doen wel beter hun best naarmate de te winnen prijs groter is. ,,Als mensen getriggerd worden door een grotere te winnen prijs zullen zij eerder geneigd zijn er meer moeite en tijd in te steken. “