Nieuws/Binnenland
1020915
Binnenland

VAARKRANT

Nieuwe Volvo Ocean 65 neller

De nieuwe boten die gebruikt gaan worden in de volgende editie van de Volvo Ocean Race zijn niet alleen veiliger, maar ook sneller dan de gebruikte boten in de eerdere races.

Volgens projectleider Nick Bice, die zelf tweemaal aan de zwaarste oceaanzeilrace ter wereld mee deed, is de nieuwe Volvo Ocean 65 eenheidsklasse boot vooral veiliger dan alle boten die in de vorige edities de strijd met elkaar aangingen. Deze week staan de zeiltechnische aspecten van de nieuwe Farr design boot in de schijnwerpers. Met de door hem gebouwde, identieke boten zullen alle deelnemende teams vanaf 4 oktober ten strijde trekken.

Mannenploegen

Waar de race in de laatste edities met 70 voet zeilboten werd gevaren, is nu voor een iets kleinere racemachine gekozen. Hierdoor kan niet alleen op de kosten van de boot worden bezuinigd, er is ook een kleinere bemanning nodig. Regel is dat de mannenploegen met acht man zeilen, gemengde bemanningen uit negen man mogen bestaan en een complete vrouwenploeg zoals het Zweedse SCA met elf dames aan de race mag meedoen.

Vrouwenploeg

Het is in de veertigjarige geschiedenis van de race pas de vijfde keer dat een vrouwenploeg zal deelnemen. De laatste keer was in de editie van 2001-2002 met Amer Sports Too, die de Nederlandse zeilsters Klaartje Zuiderbaan en de voor team SCA geselecteerde Carolijn Brouwer in de gelederen had.

Mastervolt

De nieuwe VO 65 boot wordt op vier verschillende werven in Groot Brittannie, Frankrijk, Italie en Zwitserland gebouwd en bij het bouwproces zijn in totaal ruim 70 toeleveranciers betrokken. Onder hen ook het Nederlandse Mastervolt, dat zaken rond de stroomvoorziening aan boord voor haar rekening neemt. De assemblage van het geheel vindt plaats bij Green Marine in Engeland.

Gewichtsverdeling

Door de grote structurele sterkte van de koolstofvezel versterkte romp kan bij de nieuwe VO 65 de mast boven op het dek geplaatst worden. Daaardoor is een kortere mast mogelijk, het scheelt ruimte binnenin en zorgt er voor dat het onderhoud aan de mast sneller kan gebeuren. De ploegen mogen maxiaal acht zeilen aan boord hebben. De zware zeilen worden bij licht weer als ballast aan dek geplaatst om daarmee de gewichtsverdeling aan boord te optimaliseren.

Loodzwaar

Het zogenaamde squarehead grootzeil is vierkant aan de bovenzijde en is voor elke boot hetzelfde. Doordat geen overlappende genua wordt gebruikt,zijn de zalingen maximaal breed en rechter op de mast geplaatst. Daardoor kunnen de koolstofvezel zijstagen meer naar buiten worden geplaatst, wat meer gangboordruimte oplevert. En dat maakt het loodzware werk van de voordekkers weer veiliger.

Waterballast

Behalve de kantelkiel heeft de VO65 twee grote steekzwaarden, de zogenaamde daggerboards. Deze zijn simpel gelagerd, wat het verstellen of vervangen, gemakkelijk en goedkoop maakt. Daarnaast zijn er voor de verplaatsbare waterballast nog twee tanks achter en een in de boeg geplaatst. Net als de 400 liter brandstoftank voor de 75 pk dieselmotor hebben ze een plek laag in de boot.

Minder herrie

Bouwprojectmanager Bice is enthousiast over de performance van de nieuwe 65 voeter. “Op de ruimewindse rakken en met lichter weer is deze boot zeker competatief ten opzichte van de oude 70 voeters. Door minder zeil is deze boot gemakkelijker te mennen, maar het is wel een technisch lastige boot om te zeilen, alles is wat gevoeliger. Maar de romp maakt in de golven beduidend minder herrie dan de 70-voeters, voelt sterker aan en geeft door de diepe kuip en hoge kajuit een veilig gevoel.''

Spectaculair

,,Doordat de eerste set zeilen tot aan de vijfde stopover niet mag worden vervangen, zullen de zeilers zuiniger met hun kostbare doeken moeten omspringen. Dus moeten ze vaker zeilen wisselen en dat is op deze boot veiliger en ook gemakkelijker gemaakt. En uiteindelijk zeil je natuurlijk het snelst als je in alle omstandigheden de juiste zeilen hebt gezet.Records zullen er waarschijnlijk niet worden gebroken, maar doordat iedereen met hetzelfde materiaal vaart zal het zeker spectaculaire wedstrijden opleveren.“

Technische specificaties

Romplengte (ISO 8666)                                               20.37 m

Lengte waterlijn                                                             20.00 m

Lengte over alles (incl. boegspriet)                       

22.14 m

Rompbreedte (ISO 8666)                                            5.60 m

Max Diepgang (Kiel)                                                     4.78 m 

Leeggewicht                                                                   11,639 kg 

Masthoogte                                                                     30.30 m

Max zeiloppervlak (ruimwinds)                716 m2