Nieuws/Binnenland
1021374
Binnenland

'Plan veiliger spoor Mansveld is onzin'

De ruim honderd miljoen die wordt uitgetrokken voor de aanleg van het spoorbeveiligingssysteem ATB vv is weggegooid belastinggeld. Dat zegt ingenieur Arco Sierts, die betrokken was bij de ontwikkeling van het systeem. Hij werkte vroeger voor het Franse Alstom en voert nu als zelfstandige ingenieur opdrachten uit voor zowel NS als Prorail.

Staatsecretaris Mansveld (infrastructuur) wil dat Prorail ruim 112 miljoen vrijmaakt om vrijwel alle seinen van atb vv te voorzien. Met dit systeem maakt de trein een noodstop als hij onder de 70 kilometer per uur een rood sein mist. Het ministerie gaf eerder al een soort gelijk bedrag uit om de eerste 2500 seinen hier mee uit te rusten. De staatsecretaris denkt door de aanleg het grote aantal treinen dat jaarlijks door rood rijdt aanzienlijk te verminderen.

„Dat is aantoonbare onzin’’, zegt Sierts. „Er gaan daardoor nauwelijks minder treinen door rood rijden. De Telegraaf toonde dat onlangs zelf aan. Dit jaar neemt het aantal treinen dat een rood sein mist met een kleine 10 procent toe, vorig was er een stijging van 11 procent. Dat getal had moeten dalen omdat op de risicovolste seinen inmiddels atb vv ligt’’, zegt Sierts.

De ingenieur zegt het ministerie al in 2008 te hebben goed onderbouwd te hebben geïnformeerd dat de aanpak niet voldoet. „Als je naar de nuchtere cijfers van de roodseinpassages van treinen kijkt , krijg ik 100 procent gelijk. Maar wat doet Mansveld, die gaat gewoon door op de verkeerd ingeslagen weg.’’

ATB vv is peperduur en onbetrouwbaar noodverband’’, zegt Sierts. „Je kunt niet zien of het werkt, maar wat gevaarlijker is, het functioneer niet bij een hoge snelheid. Rijdt een trein harder dan 70 kilometer per uur en mist het een rood sein, dan gebeurt er helemaal niks. En aan dit veel grotere risico, wordt niks gedaan.’’

Sierts is te meer verbolgen omdat Prorail van de staatsecretaris de honderd miljoen uit de eigen begroting moet halen. „Dan gaat het ook nog ten koste van onderhoud en infrastructurele projecten.’’ Prorail geeft toe de miljoenensom uit eigen zak te moeten betalen. „We moeten de investering uit de bestaande budgetten halen’’, zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder.