Nieuws
1021905
Nieuws

Twee op drie webwinkels overweegt fysieke plek

Ruim tweederde van de webwinkels heeft interesse in een fysieke winkel. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel.

Ruim 20 procent van de ondervraagde webwinkels heeft al (eens) de stap gezet van verkoop via internet naar de combinatie van online en offline verkoop. Vooral een eigen winkel is populair (15 procent), maar ook een winkel in een winkel (shop-in-shop; 8 procent) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; 1 procent) komen voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is, en blijft internet het enige verkoopkanaal.

Webwinkels die nog geen 'stenen' winkel hebben, zijn het meest geïnteresseerd in een shop-in-shop (43 procent). Een eigen fysieke winkel is voor 38 procent van de webwinkels interessant en 35 procent ziet mogelijkheden in een pop-up store. Van de webwinkels zonder 'stenen' winkel heeft een kwart ooit serieus overwogen om een bepaald soort winkel te openen.

Webwinkels hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten. Waarbij zij overwegend zoeken naar de wat kleinere panden (tot 100 m2). Vooral winkelstraten met een eigen gezicht, worden gewaardeerd door internetondernemers.