Nieuws/Binnenland
1022169
Binnenland

‘Het was slim om ons op de horeca te focussen’

Restaurant- en caféhouders zijn afgelopen jaren massaal failliet gegaan. Toch groeit het aantal klanten van L1NDA, een online personeelsplanner voor de horeca, met rasse schreden.

Net als veel horeca-ondernemers hebben Nicolaas Heyning en Wouter Suren, de oprichters van L1NDA, de afgelopen jaren op een houtje moeten bijten. Maar niet omdat het slecht ging met hun bedrijf. “Toen we in 2009 ons bedrijf zijn gestart moesten we ons nog bewijzen in de markt”, zegt Heyning. “In het eerste kwartaal hebben we aan onszelf per maand ongeveer 500 euro kunnen uitkeren. Elk kwartaal kwam daar zo’n 100 euro bij. Tot aan afgelopen mei is dat gestegen naar 2000 euro per maand.”PotentieWerd hun bankrekening in het eerste jaar nog gevuld door freelance werkzaamheden en een lening bij hun ouders, nu worden ze gefinancierd door DHG Communications, het vehikel van investeerder Rob de Heus. Heyning: “Bij hem hebben we een investering van 150.000 euro opgehaald. Sinds mei kunnen we daardoor van een wat beter inkomen leven.”DHG investeert in L1nda, omdat het met 350 klanten op 800 locaties veel potentie in zijn branche laat zien. Op basis van een maandabonnement van 3 euro per ingeroosterde werknemer draait het bedrijf nu een omzet van zo'n 3 ton, maar er zit nog veel meer in. "We richten ons op horeca met minimaal tien werknemers en van die markt hebben we in Nederland nu nog maar tien procent in handen", zegt Heyning. "We willen nu harder op het gas trappen. Waar we de afgelopen jaren onze omzet telkens verdubbeld hebben, willen we volgend jaar nog harder groeien.”Vooral kleine klantenVooral in het grootzakelijke segment valt nog veel te winnen. Alleen de ketens BBrood, Subway, Bagels & Beans, Coffee Company en Hans Struijk hebben zich verbonden aan L1nda. Een van Coffee Company’s businesscontrollers, Floris van Santen, begrijpt dat niet goed. "L1nda is erg belangrijk voor ons. Ten eerste op gebied van planning. Daarmee kunnen onze winkelmanagers simpel bijhouden op welke dag welke bediende werkt of zou kunnen werken. We hebben nooit te maken met onderbezetting. Barista's en winkelmanagers kunnen ook in de andere roosters kijken waar mensen over of nodig zijn en zo personeel in-en uitlenen."Maar het belangrijkste volgens Coffee Company is dat L1nda de efficiency verhoogt. Van Santen: "We kunnen zien hoeveel een oproepkracht per uur kost, en wat per dag de totale loonkosten zijn. Zo zorgt het bij winkelmanagers voor meer bewustzijn over het kostenplaatje. Zeker sinds L1nda, via een koppeling met ons kassasysteem, ook de personeelskosten vergelijkt met onze dagelijkse omzet.” Volgens Van Santen zijn de kosten van het administreren van één salarisstrook ook met 20 procent afgenomen.KoudwatervreesDe efficiency is een kracht geworden van L1nda, sinds het team koppelingen is gaan maken met software die je bij veel bedrijven aantreft. Heyning merkt echter dat de ‘grotere vissen’ vaak toch nog koudwatervrees hebben. Heyning: “Zo hebben we onder meer gezeten met Hotel Okura. Zij willen niet met een startup in zee gaan, uit angst dat we misschien wel failliet gaan. Ik denk dat we inmiddels echter, dankzij onze investering, meer vertrouwen naar de markt uitstralen.”Dankzij de steun van DHG kan L1nda nu ook een salesmanager aanstellen, die de potentiële grote klanten harder af kan jagen. Zowel in Nederland als daarbuiten. Heyning: “Het vereist toch een andere aanpak. Bij grote bedrijven moet je meerdere managementlagen zien te overtuigen en ben je dus veel meer tijd kwijt aan het verkooptraject. Ze stellen ook hogere eisen aan een systeem.”FocusL1nda lijkt ook geschikt voor branches zoals de detailhandel, telemarketing en beveiliging, maar die markten zijn tot nu toe bewust niet betreden door de ondernemers. “Dat wilden we eigenlijk wel doen”, zegt Heyning, “maar het werd ons afgeraden door onze startup coach Heiko Bleeker. Hij heeft ons laten inzien dat je je moet focussen op één branche. Als je daar eenmaal bekend in bent, kun je langzaam uitbreiden naar andere sectoren.” Inmiddels denkt L1nda wel toe te zijn aan een overstap naar de detailhandelHoe groot L1nda zelf ook mag worden, een ding verandert in ieder geval nooit. Heyning: “Wie onze software gebruikt, weet dat L1nda ook een persoon is. Klanten krijgen mails met haar als afzender. Bedrijfsleiders zeggen niet voor niets tegen hun team: ‘dat moet je even met Linda regelen’.” Die persoonlijke aanpak versterkt ook de teamspirit, stellen de ondernemers. “Nog voordat er een nieuw teamlid bij komt, kan het personeel op L1nda alvast zien hoe de nieuwe medewerker eruit ziet. En dus kunnen ze de vraag beantwoorden: ‘Is het een lekker ding, of niet?’, knipoogt Heyning.