Nieuws/Binnenland
1022759
Binnenland

Kerstgedachte kan economie een handje helpen

Gaat de ’kerstgedachte’ – in dit geval cadeaus kopen en afdoende te eten inslaan – de economie een zetje geven? „Juist nu het slecht gaat met de economie, zijn de laatste twee maanden van het jaar extra belangrijk voor de detailhandel”, zegt econoom Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau. „Want in deze maanden kunnen winkeliers er nog iets van maken.”

Het is nog niet helemaal uitgekristalliseerd hoe de verkoop dit jaar verloopt. Uit representatief onderzoek van Q&A bleek dat kerstvierders gemiddeld een paar euro minder uitgeven dan vorig jaar. Bij Detailhandel Nederland verwachten ze op basis van inkoopcijfers van winkeliers dat de kerstomzet iets hoger zal liggen dan vorig jaar. Van Garderen: „We zien nu wel dat het consumentenvertrouwen toeneemt en de koopbereidheid iets verbetert. Het wordt geen recordkerst, maar het zou best wel eens een beetje beter kunnen zijn dan vorig jaar.”

Voor de kerstboomverkopers was het afgelopen weekend en vorig weekend in elk geval ’pieken’ geblazen. Zo’n 75% van de bomen wordt in deze twee weekenden verkocht, zegt secretaris Gerard Krol van de Vereniging voor Nederlandse Kerstbomenkwekers. Hij was gistermiddag na een belrondje langs kwekers ’best tevreden’. „Veruit de meesten zeggen dat de verkoop minstens hetzelfde was als vorig jaar.”

ING-econoom Van Garderen bekeek CBS-cijfers om het belang voor winkeliers uit te vissen. Als alles gelijkelijk verdeeld zou zijn over de twaalf maanden, zou elke maand ongeveer 8% van de jaaromzet worden gemaakt. „Voor de twee ’feestmaanden’ november en december, want cadeautjes voor Sinterklaas worden in november gekocht, komt dat dus op 16%. Maar de detailhandel maakt 20% van zijn jaaromzet in deze twee maanden. Voor speelgoedwinkels is dat zelfs 30%. Voor bijvoorbeeld juweliers en slijters geldt iets soortgelijks. Die cijfers zijn elk jaar zo’n beetje hetzelfde.”