Nieuws
1023270
Nieuws

KWF schrapt campagne na kritiek

Na een golf van kritiek heeft KWF Kankerbestrijding besloten de campagne 'Aandacht a.u.b' stop te zetten. De campagne schept meer verwarring dan duidelijkheid en dreigt haar doel voorbij te schieten.

„We kregen berichten en op social media was er veel ophef. Mensen vinden dat we patiënten en zorgprofessionals niet serieus namen”, aldus een woordvoerster vrijdag.

In een achttal filmpjes springt medisch personeel op onbeschofte wijze om met soms terminaal zieke patiënten. De 450.000 euro kostende campagne zou door ziekenhuizen gebruikt worden als bijvoorbeeld voorlichting voor medewerkers. KWF had de campagne getest bij de doelgroep en bij ziekenhuizen, daar viel hij naar eigen zeggen goed. De campagne was alleen voor intern gebruik bedoeld.

Waarheid

Volgens de woordvoerster is de campagne met zorgprofessionals in elkaar gezet. „Hij is op waarheid gebaseerd. Patiënten geven bij KWF ook vaak aan dat ze meer aandacht willen. We hebben ons afgevraagd wat de beste manier is om binnen te komen bij professionals.” In plaats van lezingen werd er voor filmpjes gekozen, die, zo geeft de woordvoerster toe, 'compleet over de top' waren.

De campagne is zeker 2 weken terug voor het eerst gebruikt. Zo'n 30 ziekenhuizen die wilden meewerken, zouden er 'op een eigen manier' mee aan de slag gaan. De één gebruikte de filmpjes bijvoorbeeld tijdens congressen, de ander plaatste ze op het interne netwerk.