Nieuws/Binnenland
1025382
Binnenland

‘Digitale dokter breekt door’

Het grootste deel van de bevolking is nog niet bekend met eHealth, oftewel het ontvangen van zorg via apps, online hulpprogramma's en bijvoorbeeld videocommunicatie met de huisarts. Maar dat gaat snel veranderen, stellen experts.

Minder fouten, minder kosten en minder gedoe voor de patiënt. Het gericht inzetten van eHealth heeft veel voordelen, stelt Jean-Paul van Haarlem, lid van de raad van bestuur van ONVZ Zorgverzekeraar. “De inzet van ICT in de gezondheidszorg blijft nog achter ten opzichte van andere sectoren”, stelt hij. “En dat terwijl we in de financiële dienstverlening, logistiek en distributiesector dankzij de inzet van ICT al flinke productiviteitswinsten hebben geboekt.”

 

Inhaalslag

Daarom wordt het hoog tijd dat ook de zorgsector deze inhaalslag maakt. Uit recent onderzoek blijkt dat eHealth efficiënter, patiëntvriendelijker en goedkoper is. Het aantal fouten bij medicatieverstrekking kan worden teruggedrongen, net als onnodige en dubbele handelingen bij patiënten en overbodige bezoeken aan artsen. Dit kan ook financieel vele honderden miljoenen per jaar besparen.

 

“De inzet van ICT biedt grote kansen voor de zorg, juist nu besparingen en extra efficiëntie zo hard nodig zijn”, legt Van Haarlem uit. “De kosten van de gezondheidszorg blijven stijgen. Omdat we ouder worden, maar ook omdat steeds meer mensen een chronische ziekte hebben.” Om de kostenstijging in te dammen heeft de minister van VWS recent een convenant gesloten met ziekenhuizen, artsen en zorgverzekeraars waarin staat dat de zorgkosten vanaf 2015 niet meer dan één procent per jaar mogen toenemen.

 

Videoconsult

Dit betekent dat de zorgsector arbeidsproductiever kan worden. “Een huisarts kan dankzij de inzet van ICT, zoals videocommunicatie met de patiënt, meer service bieden en meer patiënten behandelen”, geeft de ONVZ-man als voorbeeld. De overheid nam de afgelopen jaren een aantal belemmeringen weg om eHealth massaal te omarmen. De Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) stelde onlangs de vergoeding van een videoconsult al gelijk aan die van een fysieke consult. En de minister van VWS adviseerde recent de declaratieruimte van eHealth verder te verruimen.

 

Ook andere randvoorwaarden om ICT in de gezondheidszorg toe te passen, worden nu snel verbeterd. “Een omwenteling is op handen”, voorspelt Van Haarlem daarom. “Toepassingen als apps, online hulpprogramma’s en videocommunicatie drukken niet alleen de kosten, maar maken de zorg vooral ook patiëntvriendelijker. Net zoals ICT ook andere sectoren veel gebruiksvriendelijker en gemakkelijker maakten. Geldautomaten, streepjescodes, smartphones, webwinkels en navigatiesystemen: het is allemaal technologie die in enkele jaren gemeengoed is geworden en waar we inmiddels bijna niet meer zonder kunnen.”

 

.socialBar { display:none; }