Nieuws/Binnenland
1025735
Binnenland

Daarom willen vrouwen geen ondernemers worden

Tweederde van de Nederlandse vrouwen willen of durven geen eigen bedrijf te beginnen. Faalangst en de economische risico's zijn daarvoor de belangrijkste redenen.

Dit blijkt uit onderzoek van Amway onder 1.010 Nederlandse respondenten. Voor de meesten is de reden om af te zien van een eigen bedrijf angst om te falen en om in de financiële problemen te komen (68 procent). De dreigende economische situatie helpt ook niet, 40 procent geeft dat als reden. En als iets mislukt, heeft dat voor een vijfde invloed op de eigenwaarde. Opvallend is dat weinig vrouwen vrezen om hun gezin teleur te stellen, deze zorg is zelfs groter onder mannen.

Professor dr. Elfring, hoogleraar strategisch management en ondernemerschap aan de Vrije Universiteit werd verrast door de onderzoeksresultaten: ,,Het verbaast me dat de meerderheid van de Nederlandse vrouwen zichzelf niet ziet ondernemen. Naar mijn idee is de positie van de Nederlandse vrouw in de samenleving gelijkwaardig aan die van de man. De mate waarin ze willen ondernemen zou daarom zo goed als gelijk moeten zijn aan die van hun mannelijke tegenhangers. Dit is klaarblijkelijk niet het geval.”

Stimulans

Wat moet er gebeuren om vrouwen toch aan het ondernemen te krijgen? Het opdoen van ondernemerschapkennis en het ontwikkelen van zakelijke vaardigheden zou voor 44 procent een belangrijke stimulans vormen. Ook wil een op de drie vrouwen het gevoel hebben dat ze worden gesteund door familie en vrienden. Verder zou ruim 32 procent van de vrouwen het wellicht wel aandurven met een mentor of zakelijk netwerk.

Imelda Vital, EU en Corporate Affairs Area Manager van Amway zegt: “Ik denk dat vooral jonge vrouwen last hebben van angst om te falen. Sinds de start van hun carrière is de economische situatie in Nederland slecht, waardoor je als ondernemer een groter financieel risico loopt. Daarom denk ik dat verbeteringen zoals toegankelijke scholing zullen helpen. Maar daarnaast moeten we met z’n allen aansturen op een cultuuromslag waarin vrouwen door hun gezin en sociale omgeving worden aangemoedigd een eigen onderneming te starten. Om mij heen zie ik al enkele bemoedigende voorbeelden, maar dit aantal kan, en moét omhoog!”