Nieuws/Binnenland
1026268
Binnenland

Kamer: één loket voor klachten ov-chipkaart

Er moet één loket komen waar reizigers terechtkunnen met vragen en klachten over de ov-chipkaart. De Tweede Kamer heeft dit dinsdag unaniem uitgesproken. Alle partijen steunden een motie van SP'er Farshad Bashir. Volgens hem worden mensen met problemen met de ov-chipkaart nu van het kastje naar de muur gestuurd.

De Consumentenbond, de ANWB en reizigersorganisatie Rover begonnen in oktober een petitie voor zo'n loket. Die is inmiddels door meer dan 34.000 mensen getekend. Een van de veelgehoorde klachten is dat het erg lastig is om geld terug te vragen als er bij verkeerd in- en uitchecken te veel saldo is afgeschreven en de reiziger met verschillende vervoerders heeft gereisd.

Een aantal vervoersbedrijven waaronder de NS en producent TLS van de chipkaart hebben de Consumentenbond inmiddels laten weten om de tafel te willen om tot één loket te komen. Het overleg moet op 13 december plaatsvinden. Dan worden de handtekeningen van de petitie ook aangeboden aan de vervoersbedrijven.