Nieuws

Volvo's met Zweedse ballen

VIDEO - Na de voorzichtige stap met de S60 Polestar in Australië introduceert de Volvo-tuner de auto nu ook op de Nederlandse markt. Maar het blijft niet alleen bij de S60, want Polestar heeft tevens de V60 van wat Zweedse cojones voorzien.

Groter aanpakken

Polestar verwierf bekendheid met de 405 pk sterke C30 (1 exemplaar) en de S60 Polestar Concept (6 stuks) met 508 pk. En in Australië ondernam Polestar al een voorzichtige stap door in een oplage van 50 stuks een S60 Polestar uit te brengen. Maar het Zweedse bedrijf, dat gevestigd is in Gothenburg, gaat het nu ook wat groter aanpakken. Het merk lanceert namelijk een gelimiteerde S60 en V60 voor meerdere markten. Ze modellen zijn uiteraard voorzien van de recente facelift. Het recept is niet heel anders dan de S60 voor down under al heeft Polestar wel enkele aanpassingen gedaan aan het onderstel en de ophanging.

Stijver

Allereerst is het onderstel stijver en monteren de Zweden schokdempers van Öhlins. Ten opzichte van Volvo's R-design veren zijn de exemplaren onder de S60 en V60 80 procent stijver. Rollen doen de Polestars op speciaal 20 inch lichtmetaal met Pirelli P Zero-rubber. Ook de remmerij is aangescherpt, zo monteert Polestar Brembo-remmen met zes zuigers per remklauw die zich vast mogen bijten in in 371 mm geventileerde remschijven vóór en 302 mm schijven achter. Op cosmetisch vlak krijgen de S60 en V60 Polestar ander bumperwerk met een frontsplitter die de luchtstroom onder de auto optimaliseren en een spoiler en diffuser voor meer downforce. Voor extra stijfheid is onder de motorkap nog een carbon veerpootbrug gemonteerd. Binnenin maakt Polestar gebruik van R-Design meubilair met alcantara-bekleding, een met carbon afgewerkte middenconsole en een subtiel Polestar-logo in de versnellingspook.

4,9 seconden

De motor betreft een 3,0 liter (2.953 cc) geblazen zespitter. Door een Borg Warner twinscrollturbo, een nieuwe intercooler en een sportuitlaatsysteem te monteren en het motormanagement te wijzigen, levert de krachtbron 350 pk bij 5.700 tpm en 500 Nm tussen 2.800 en 4.750 tpm. Met deze hoeveelheid vermogen accelereren de vierwielaangedreven (Haldex-systeem) Polestar-modellen met behulp van launch control in 4,9 seconden naar de 100 km/h. De sprint van 0 naar 200 km/h is na 17,7 tellen een feit. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De automatische transmissie kan eventueel ook met schakelpaddles worden bediend.

Verdeling

Volvo heeft voor Nederland 50 Polestar-exemplaren beschikbaar gesteld, waaronder 40 V60's en 10 S60's. "Kijkend naar het verleden is dat de beste keuze, want van de S60R en V70R kozen de meeste kopers ook voor de stationwagon", aldus de Nederlandse woordvoerder in gesprek met Autovisie. Prijzen zijn nog niet bepaald, maar volgens de importeur moet er rekening gehouden worden met ongeveer 100.000 euro inclusief belastingen. De auto's worden verkocht via het reguliere Volvo-dealernetwerk. De verkoop start in het voorjaar van 2014, waarna de levering in de late zomer moet starten.

Eigenlijk maar 749

Naast Nederland komen de twee performance Volvo's ook op de markt in Canada, Japan, Zweden, Zwitserland, Engeland en de Verenigde Staten. "Je moest als land aangeven of je interesse had in het model. Vervolgens werd er gekeken naar hoeveel auto's er voor dat land beschikbaar werden gesteld", zegt de woordvoerster. De totale oplage van het model bedraagt wereldwijd 750 stuks voor modeljaar 2015, of er daarna meerdere auto's worden gebouwd is nog niet bekend. Er zijn vier kleuren beschikbaar, te weten Rebel Blue, zilver, zwart metallic en wit. En dus niet het Polestar Blue waarin de Zweden de auto presenteren. "Dat was voor de show", grapt Hans Bååth, managing director van Polestar Performance. Hij nuanceert nog even de oplage, want eigenlijk zijn er maar 749 te koop. Eentje is namelijk voor hemzelf, in de kleur Rebel Blue.

  (function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk')); Bericht door Autovisie.