Nieuws

Kiloknaller blijft populair

Het vertrouwen dat Nederlandse consumenten hebben in vleesverwerkende bedrijven is laag. Zo denkt men dat de bedrijven het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn, transparantie, en hygiëne. Maar dit betekent niet dat we massaal grijpen naar scharrel- of biologisch vlees.

Dat blijkt uit een van Multiscope onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten.

KiloknallerDe meeste mensen (87 procent)  kopen vlees over het algemeen in de supermarkt. Iets meer dan een kwart komt ook regelmatig bij de (keur)slager. Vlees van de biologische slager of winkel wordt een stuk minder vaak gekocht; slechts 6 procent koopt hier wel eens een stukje vlees. Kiloknallers blijven, ondanks acties van onder andere Wakker Dier, populair. Twee derde van de ondervraagden geeft aan deze aanbiedingen niet altijd te laten liggen. Toch denkt maar 6 procent dat bij de productie van vlees voor kiloknallers genoeg rekening wordt gehouden met het welzijn van dieren.  

KeurmerkBij het aankopen van vlees kijken we vooral naar de smaak en de prijs. Aspecten die met het welzijn van dieren te maken hebben, zoals de herkomst van het vlees en het wel of niet hebben van een keurmerk, zijn voor minder mensen van belang. Slechts een derde let op het keurmerk op de verpakking bij de aanschaf van vlees. 47 procent vindt keurmerken een marketing tool. Ruim een derde noemt keurmerken misleidend en bijna 40 procent vindt dat ze niets zeggen over dierenwelzijn. Slechts 15 procent is bewuster naar keurmerken gaan kijken naar aanleiding van de recente issues in de vleesindustrie. Scharrel- en biologisch vleesSlechts 39 procent weet wat het verschil is tussen deze diervriendelijkere producten. 10 procent denkt zelfs dat er helemaal geen verschil tussen zit. Onder 55+ers is het percentage dat denkt dat er geen verschil zit tussen scharrel- en biologisch vlees nog iets hoger. 14 procent denkt dat het dezelfde producten zijn. Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dat 6 procent.