Nieuws

Populairste anti-jetlagtechnieken

Om een jetlag te voorkomen zetten de meeste Nederlandse reizigers hun horloge gelijk met de tijd van de eindbestemming. Zo kan het leefritme alvast worden aangepast.

In een onderzoek van Skyscanner naar populaire anti-jetlagtechnieken onder 1000 respondenten gaf 35% aan dat ze op zijn minst één methode proberen om een jetlag te voorkomen.

Het populairst met 38% van de stemmen is het gelijkzetten van het horloge met de tijd van de eindbestemming. Het eten van een lichte en gezonde maaltijd komt op de tweede plek (35%), gevolgd door zoveel mogelijk te bewegen en een frisse neus halen voor aanvang van de vlucht (31%).

Wakker

Opmerkelijk is dat veel mensen proberen wakker te blijven tijdens de vlucht om een jetlag te voorkomen (28%), terwijl veel anderen juist proberen te slapen al dan niet met hulp van slaappillen (20%) of alcohol (15%).

Het laten staan van alcohol om een jetlag te voorkomen is helemaal niet populair (6%). Homeopathische geneesmiddelen (7%), melatonine (11%) en anti-jetlag pillen (3%) behoren eveneens tot de minder populaire maatregelen in de strijd van de Nederlandse reiziger tegen jetlag.

Tips

Tony Gherardin, National Medical Advisor van de Travel Doctor-TMC, heeft tips om op een effectieve manier een jetlag tegen te gaan:

,,Het meest ideaal zou zijn als we voor vertrek al beginnen met het aanpassen aan de tijdzone van de bestemming waar we naartoe gaan. Dat betekent eten, slapen en rusten op hetzelfde tijdstip als je zou doen op de bestemming. Uiteraard is dit thuis en zelfs tijdens de vlucht niet altijd haalbaar. Wat goed werkt is om lichte maaltijden te eten en goed gehydrateerd te blijven. Vermijd zware maaltijden en alcohol."

Betreffende slaappillen adviseert Gherardin dat ,,veilig gebruik van slaappillen of melatonine bij aankomst op de eindbestemming kan bijdragen om het lichaam te synchroniseren met de desbetreffende tijdzone".  

Wat is jouw beste anti-jetlagtechniek?