Nieuws

Nederlands cadeaubudget karig

Nederlanders kopen minder cadeaus voor hun naasten tijdens de feestdagen dan Fransen, Duitsers, Italianen, Polen en Engelsen. Gemiddeld kopen we zes cadeaus,  terwijl de Engelsen met gemiddeld dertien cadeaus aanvoerder zijn op de lijst van gulle gevers. Gemiddeld geven we 177 euro uit aan presentjes voor de feestdagen. Vrienden en collega’s komen er in Nederland bekaaid van af. Slechts 4 procent koopt een fattentie voor zijn of haar collegade en 11 procent verrast zijn vrienden of buren met een pakje voor de feestdagen.

Dat blijkt uit onderzoek van Groupon uitgevoerd onder 11.752 Europese respondenten.Collega’s sluitpost Ondanks het effect van de crisis willen Nederlanders geen concessies doen wat betreft hun Sinterklaas- en Kerstinkopen. Zo spendeert meer dan driekwart (77 procent) van Nederlanders hetzelfde bedrag als vorig jaar aan cadeaus. Vooral op cadeaus voor familieleden wil 60 procent van de Nederlanders niet bezuinigen. Cadeaus voor vrienden (11 procent) en collega’s (3 procent) staan minder hoog op het prioriteitenlijstje. Ook zal een financiële meevaller er niet voor zorgen dat goede doelen extra gesteund worden tijdens de feestdagen, aangezien slechts 9 procent van de Nederlanders aangeeft dit geld te besteden aan een donatie voor het goede doel.Cadeaus doorgevenWie wat bewaart, die heeft wat. Dit zal 42 procent van de Nederlanders denken die wel eens een eerder gekregen cadeau doorgeeft aan vrienden en familie. Dit weten zij echter goed te verbergen. Slechts 18 procent van de Nederlanders komen erachter dat zij een ‘tweedehands’ cadeau hebben gekregen. Spanjaarden hebben daarentegen een minder goede ‘pokerface’, want daar komt 37 procent erachter dat het cadeau is doorgegeven.ShopstressOns volk maakt zich niet zo snel druk als het gaat om inkopen voor de feestdagen. Slechts 19 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen om het vinden van het juiste cadeau voor hun vrienden en familie. Wel vindt 47 procent van de Nederlanders het lastig om binnen het budget te blijven. Daarbij laat 19 procent van de Nederlanders het tot de laatste week voor de feestdagen aankomen als het gaat om het inslaan van de cadeaus.