Nieuws/Binnenland

Online verzamelplaats lokale winkelparels

Zoals veel bedrijfsconcepten ontstond ook het lokale winkeliersplatform Lokalinc vanuit persoonlijke frustratie: „Ik wilde weten waar alle leuke winkeltjes in Amsterdam zaten, maar had geen tijd om de hele stad af te struinen”, aldus medeoprichter Iain Thompson. Op Lokalinc worden interesses van consumenten gekoppeld aan winkeliers in de buurt. En dan niet de massaketens, maar juist de inspirerende lokale zelfstandige.

Oprichters Fabiano Pereira (36), Iain Thompson (37) en inmiddels stille vennoot Michiel de Jong (33) waren voor het Lokalinctijdperk werkzaam voor grote jongens als Dunlop en AkzoNobel en haalden hun inspiratie altijd uit lokale zaakjes: wat voor producten worden aangeboden? Hoe worden deze gepresenteerd? Maar de vraag bleef steeds: waar zijn die winkels dan? Thompson: „Er bestond geen inspirerend platform waarop lokale ondernemers zich kunnen profileren. Online proberen ze het, maar veel meer dan een Facebookpagina wordt het vaak niet. Je verwacht het niet, maar slechts 30 procent van de winkels heeft een webshop en 5 procent heeft geen site.”

Lokalinc is dit jaar op 19 april gelanceerd en bedient zowel consument als ondernemer. Het is enigszins te vergelijken met Pinterest (sociaal medium in de vorm van een prikbord met webfoto’s van favoriete producten). Als consument zoek je op product en niet op winkel, is de gedachte. Lokalinc selecteert daarom samen met de aangesloten winkels (momenteel 80) iedere maand nieuwe producten voor op de site en plaatst er zelfgeschoten foto’s bij. De klant klikt op het gewenste item en kan meteen zoeken waar het lokaal te koop is. Inmiddels staan er al zo’n 1500 producten in 25 categorieën als koffie, tassen, fashion en interieur.

Het team van Lokalinc is onlangs uitgebreid met een salesen een contentmanager. Dit is nodig, want Lokalinc bereikt nu al meer dan 10.000 Amsterdammers per maand en inmiddels is mede-eigenaar De Jong alleen nog maar vanaf de zijlijn betrokken.

Het jonge bedrijf heeft nog niet veel tijd gestopt in marketing, maar is wel in gesprek met een pr-bureau en bladen, opdat de boel nog harder gaat vliegen dan het al doet. Om winkels aan boord te krijgen, zijn de heren zelf inspirerende zaakjes afgestruind, maar ook middels e-mailmarketing en aanvragen komen de abonnees binnen.

Momenteel opereert Lokalinc alleen nog in Amsterdam, maar binnenkort breiden ze uit naar andere steden.