Nieuws/Binnenland
10359
Binnenland

’Alle onbewaakte overwegen moeten weg’

Te weinig geld voor veiliger spoor

Bij Winsum ontspoorde een trein na een botsing met een melkwagen op een onbewaakte overweg.

Bij Winsum ontspoorde een trein na een botsing met een melkwagen op een onbewaakte overweg.

DEN HAAG - Het kabinet heeft tot nu toe 10 miljoen euro beschikbaar gesteld om onbewaakte overwegen in Nederland veiliger te maken. Niet genoeg om de ruim honderd overgangen allemaal aan te pakken. Volgens spoorbeheerder ProRail moet dat wel gebeuren en is er 80 miljoen euro voor nodig.

Bij Winsum ontspoorde een trein na een botsing met een melkwagen op een onbewaakte overweg.

Bij Winsum ontspoorde een trein na een botsing met een melkwagen op een onbewaakte overweg.

„Die overwegen zijn vaak levensgevaarlijk. Er is politieke wil nodig, op landelijk en lokaal niveau, om sneller maatregelen te nemen. Wij willen dat dit probleem binnen een paar jaar is opgelost en niet pas over tien jaar. Dat kost nu wel geld”, aldus ProRail-topman Pier Eringa tegen De Telegraaf.

Eringa zou het liefst zien dat alle 2.500 overwegen in ons land op den duur verdwijnen. „Veel ongelukken gebeuren juist op overwegen met bomen door roekeloos gedrag van weggebruikers. Treinen kunnen zonder die barrières niet alleen veiliger, maar ook sneller rijden.”

Eringa voorziet in de toekomst hoge snelheidslijnen in heel Nederland, die ov-reizigers in maximaal een uur van A naar B kunnen brengen. „Over die voorzieningen moeten wij samen met de politiek komende jaren goed nadenken.”

Datzelfde geldt volgens hem voor zelfrijdende treinen. „Ik verwacht dat er straks geen bestuurders op een optimaal beveiligd spoor meer nodig zijn. Maar dat is ook een maatschappelijke kwestie”, vindt Eringa.

Hij is van plan naast reizigers veel meer goederentreinen toe te laten. „Met de huidige technologie kan het spoor beter benut worden. Door minder vrachtverkeer op de weg zullen files teruggedrongen worden”, aldus Eringa.

ProRail doet proeven met de zogeheten ’Afteller’ op stations, een digitaal bord op perrons waar conducteurs de laatste 15 seconden kunnen zien hoe lang het nog duurt voordat de trein mag vertrekken. „Dan zijn ze eerder voorbereid. We gaan er eerst 75 stations bij overwegen mee uitrusten om vertragingen op het spoor en opstoppingen op de weg te verminderen.”